Až pětina středoškoláků nezvládla testy z anglického jazyka, určené pro deváťáky

Žáci čtvrtých tříd základních škol uspěli v testech České školní inspekce lépe než osmáci nebo studenti druhých ročníků středních odborných škol. Čtvrťáci prokazovali znalosti předmětu Člověk a jeho svět, který zahrnuje učivo dřívější prvouky. Žáci osmých tříd psali testy z přírodovědné gramotnosti a cizího jazyka. Zkouška z cizího jazyka čekala také středoškoláky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita (ilustrační foto)

Státní maturita (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Průzkumu se účastnilo asi 16 tisíc žáků ze zhruba 400 škol.

Testy z předmětu Člověk a jeho svět zvládly na 60 procent celé tři čtvrtiny žáků čtvrtých tříd. Podle ředitele Základní školy v Nové Vsi přitom zkouška obsahovala i neznámé učivo. „Některé otázky děti ještě nemusely znát,“ říká Libor Skryja.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti zjišťovala redaktorka Květa Moravcová

Stejně úspěšně ovšem zkoušku z přírodovědné gramotnosti zvládlo jen 45 procent žáků osmých tříd. Zajímavé výsledky přinesly také testy z cizího jazyka, které odpovídaly učivu deváté třídy základní školy.

„Anglický jazyk v osmé třídě základní školy velmi úspěšně splnilo 41 procent, anglický jazyk v druhém ročníku střední odborné školy 56 procent. Takže nějaký mírný nárůst tam je, ale dovedl bych si představit, že bude mnohem výraznější, protože jsou to znalosti z deváté třídy. Velká část – až 20 procent – studentů střední odborné školy nesplnilo požadavek deváté třídy,“ upozorňuje ministr školství Marcel Chládek z ČSSD.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výsledky podrobněji rozebral šéfredaktor serveru Česká škola Janek Wagner

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal to považuje za velice závažné zjištění:

„To je téma, kterému se budeme muset detailněji věnovat, analyzovat a budeme samozřejmě i zohledňovat plánování dalšího výběrového šetření, abychom v této oblasti zjistili daleko podrobnější informace.“

Podle ministra Chládka je velkým problémem slabá motivace žáků, ale i učitelů. Cest k nápravě vidí několik, například zvýšení učitelských platů a zlepšení metodiky výuky.

„Někteří učitelé si myslí, že nejlepší metodou ověřování je malá písemka a jak to děti strašně baví. Děti naopak vítají metody, kde jsou případové studie nebo kolektivní práce, kde se mohou více zapojit,“ upozorňuje.

Vláda schválila peníze pro mateřské a základní školy

Číst článek

Součástí testování byl také dotazník. „Žáci si třeba stěžovali na to, že se nestíhají učit kvůli tomu, že mají příliš mnoho třeba zájmových kroužků. Na druhou stranu zase učitelé tvrdí, že by žáci měli zvýšit svou snahu, a částečně to svádějí na rodiče,“ přibližuje šéfredaktor serveru Česká škola Janek Wagner.

Česká školní inspekce chce žáky zkoušet i v příštím roce. Lišit by se ale měly testované ročníky i vybrané učivo.

Květa Moravcová, Pavel Polák, krw, Eliška Malínská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme