Jurečka se chce scházet s řetězci, kvůli kvalitě potravin i vztahům s dodavateli
Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) chce od supermarketů vyšší kvalitu potravin či podporu českým výrobkům. Nejen o tom chce mluvit na dnešní schůzce, kam pozval ředitele tuzemských obchodních řetězců. Podle Jurečky by měly být schůzky pravidelné a konat by se měly nejméně dvakrát za rok.
Jurečka chce na schůzce mluvit mimo jiné o provinění řetězců a o hrozících sankcích. V souvislosti s tím upozornil na novely, které ministerstvu umožňují na trh účinněji dohlížet.
„Chci vysvětlit představitelům obchodních řetězců, že se naši úředníci opravdu nebudou bát v případě opakovaných zjištění jít až na ty nejvyšší hodnoty, kdy můžeme udělit sankci v řádu desítek milionů korun, tedy až do 50 milionů, pokud budou opakované přestupky,“ uvedl Jurečka v rozhovoru pro Český rozhlas.
Své plány před schůzkou se zástupci obchodních řetězců představil ministr Jurečka posluchačům Radiožurnálu
Tématem dnešního setkání budou také podmínky, za nichž pracují zaměstnanci supermarketů, a také praktiky řetězců ve vztahu k dodavatelům. Ministerstvo chce podle Jurečky nastavit pro vztah řetězce-dodavatelé přísná pravidla.
„Aby dodavatele netlačily do záporných marží, do regálného, do neoprávněných vratek zboží, což se dneska běžně děje a dodavatelé, pokud chtějí zůstat v té síti, tak tyto praktiky musejí přijmout,“ popsal Jurečka.
I když se podobné schůzky, jaká se chystá dnes, už uskutečnily, jak Jurečka poznamenal, že se všemi zástupci všech obchodních řetězců u jednoho stolu zatím neseděl.
„Chci, abychom si to prodiskutovali. Mám připravenou prezentaci i konkrétní čísla a data, kolik tady řetězce zhruba vydělávají, kolik tady daní,“ poznamenal Jurečka.
Už nerozhoduje jen cena, myslí si ministr
Dalším tématem má být podpora českých výrobků. „Tady ta cesta vede jedině nepřímo, tím, že budeme například nutit obchodní řetězce, aby zveřejňovaly podíl potravin podle pořadí zemí, ze kterých potraviny dovážejí na trh v České republice, tedy budeme poskytovat větší informovanost spotřebiteli, aby ten viděl, jak který řetezec a z kterých zemí co nabízí, a mohl se podle toho při nakupování líp rozhodovat,“ řekl ministr.
Podle jeho názoru není pro české zákazníky vzdor obecnému přesvědčení důležitá jen cena.
„Za poslední tři roky sleduji poměrně bedlivě výstupy z průzkumu veřejného mínění a tady se začíná jednoznačně ukazovat, že nejenom už cena, ale také kvalita a to, kde je výrobek vyroben, má vliv na rozhodnutí zákazníka, zda výrobek koupí, či nekoupí. A s tím je potřeba umět pracovat,“ dodal Jurečka.
Schůzky by se měla zúčastnit i nová prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.
„Sama za sebe chci představit naši novou strategii. Historicky jsme byli docela často stavěni proti sobě – jako že obchod je ten, který v něčem brání, něco dělá špatně. My bychom rádi spolupracovali,“ poznamenala.