Dětem začaly prázdniny. Cesta na Jadran se změní v parkoviště, varují autokluby

S kolonami musí o posledním červnovém víkendu řidiči počítat prakticky na všech hlavních tazích Evropy. Prázdniny začaly dětem v Česku, Polsku, na Slovensku a také některým rakouským studentům – vysvědčení se rozdává ve spolkových zemích Vídeň, Dolní Rakousko a Burgenland. Hodně rodin odtud bude odjíždět na dovolenou směrem na jih. Řidiči se musí obrnit velkou trpělivostí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona (ilustrační foto)

Kolona (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Evropa se dává do pohybu, v následujících dvou dnech se čeká úplně největší nápor na silnicích za celý rok. Českým řidičům začnou komplikace už na D1, která je od minulého roku v rekonstrukci. Slovenské dálnice sice bývají průjezdnější, jenomže jich zase velké části chybí. Takže kdo jede do Tater, musí se připravit na tradičně ucpaný úsek od Žiliny až po Ružomberok.

Dopravní problémy čekají podle Petra Vomáčky z Ústředního automotoklubu České republiky v okolních státech především dnes odpoledne a zítra během celého dne. Situace v Rakousku bude nejkritičtější na průtahu Vídní, dálnici A1 na Salzburg a v tunelu Karavanken.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spolupracovnice ČRo Marie Woodhamsová informovala o očekávaných dopravních komplikacích na rakouských cestách

Podle spolupracovnice Českého rozhlasu v Rakousku Marie Woodhamsové rodiče už teď čekají s auty u škol, aby po rozdání vysvědčení mohli ihned vyrazit. „Takový bývá obrázek každý rok,“ říká.

Upozorňuje také na kolony v okolí Prátru. „Tam bude dnes v pozdních odpoledních hodinách a hlavně večer opravdu mimořádně velký provoz, protože dnes ve Vídni začíná tradiční hudební festival Donauinselfest.“

Takže rakouský automotoklub předpovídá kolaps na dálnici A2 za Vídní, před Tauernským tunelem nebo na A13 mezi Innsbruckem a Brennerem.

Problémy mohou mít řidiči také v Německu. Německý ADAC odhaduje, že zácpy budou asi na desetině dálnic, to je celkem 1000 kilometrů.

„Obáváme se kolon v okolí Norimberka na dálnici A6, v okolí Mnichova na dálnicích A9 a A99 i na cestě z Mnichova ve směru do Rakouska po dálnici A8 u jezera Chiemsee, kde je několik dopravních omezení,“ doplňuje Vomáčka z ÚAMK. Na spojnici mezi Norimberkem a Mnichovem, dálnici A9, navíc probíhají práce na silnici.

Autem na Jadran

Při cestě do Chorvatska musí řidiči počítat se zdržením na hranicích i u mýtných bran. Kritická bývá hlavně sobota, kdy se střídají turnusy. Podle Petra Vomáčky se řidiči zdrží už na slovinsko-chorvatských hranicích:

„Ve špičkách i více než 20 minut. V samotném Chorvatsku pak na dálnici A2 u města Durmanec a na dálnici A1 u Záhřebu-Lučka, což je mýtná stanice, kde je kvůli střídání turnusů kolona většinou kolem šesti až deseti kilometrů.“

Těsně za Záhřebem by navíc měly dopravu zkomplikovat práce na silnici. Na překážky v cestě na Jadran narazí většina z asi 800 tisíc Čechů, kteří se do tradiční prázdninové destinace letos vydají.

Auta stojí v dlouhé koloně na nadjezdu u Parama | Foto: Honza Ptáček

Jediný způsob, jak se zácpám vyhnout, je vyrazit na dovolenou později. V neděli či pondělí už by měly být hlavní tahy průjezdnější. Jinak nezbývá, než se obrnit obrovskou trpělivostí. O dalších prázdninových víkendech bude situace podobná, protože se v letoviscích budou měnit turnusy.

Hned příští víkend navíc začínají prázdniny v části Německa, Francie a Nizozemska. Zhuštěnou dopravu v těchto zemích by ale čeští řidiči měli potkávat spíš až u cílových destinací. Samozřejmě bude záležet na tom, kam přesně se vydají.

Pro české řidiče asi nebude příjemný ani přelom července a srpna, to začínají prázdniny v Bavorsku.

Bezpečný odstup a žádné 'stop-and-go' vlny

Pro bezpečnou jízdu v případné koloně je důležité, aby řidiči jeli plynule a dodržovali bezpečnou vzdálenost. Při rychlosti 130 kilometrů v hodině na dálnici je to minimálně 70 metrů. Obecně bezpečnou vzdálenost určuje takzvané pravidlo dvou sekund.

„Bezpečná vzdálenost se nedá určit v metrech. Říká se, a to je zlaté pravidlo, že bychom měli jet asi dvě vteřiny za autem, které jede před námi. Samozřejmě čím jedeme větší rychlostí, tím ty dvě vteřiny znamenají větší vzdálenost odstupu mezi vozidly,“ přibližuje Jan Pechout z Besipu.

Na provoz o prvním prázdninovém víkendu bude dohlížet 1500 policistů

Číst článek

Řidiči by měli jet plynule a mít dostatečnou vzdálenost od auta před sebou. Doporučuje to Pavel Přibyl z Fakulty dopravní ČVUT:

„Nejhorší jev jsou takzvané 'stop-and-go' vlny. Vzniknou, když je dostatečná hustota provozu a někdo jenom lehce zavadí o brzdu. Můžeme si všimnout, že ten další jakoby zavadí víc, třetí už zabrzdí a desátý už pomalu stojí.“

Snahou řidičů by podle něj proto měl být co nejplynulejší provoz, ve kterém nikdo na brzdu šlapat nemusí. Jen tak se řidiči dostanou do cílové destinace bezpečně a bez výraznějších zdržení.

Střední Evropu čekají s příchodem prázdnin opět dopravní problémy | Foto: ČTK

Eva Kézrová, Ondřej Bouda, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme