Prahu čeká revoluce v parkování. Počet placených zón vzroste zřejmě až třikrát

Pražský magistrát odpoledne představí plánovanou revoluci v parkování. V následujících deseti letech chce rozšířit až trojnásobně zóny placeného stání. Nově se objeví v Praze 4, 5, 6, 8 a 9.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Parkovací zóny v Praze | Foto: Filip Jandourek

Třeba v Praze 6 budou v rámci pilotního projektu modré zóny už letos na podzim. Podle místostarosty Jana Záruby se budou týkat oblasti stanic metra Dejvická a Hradčanská, nebo Bubenče.

„Městská část Praha 6 o zavedení zón usiluje už téměř 10 let. U pilotního programu jsme vyjednali, že se trošičku rozšíří. Původně měl být v menší části,“ říká Jan Záruba.

Modré zóny už jsou v Praze 1, 2, 3 a 7. Třeba v druhé pražské městské části podle zástupce starostky Václava Vondráška dnešní systém funguje. Další změny třeba v podobě fialových zón, kde můžou parkovat smíšeně jak rezidenti, tak i návštěvníci Prahy, nechtějí.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zavedení parkovacích zón v Praze mluvili starosta Prahy 4 Pavel Caldr a dopravní expert Robert Šťastný

„Jediná změna, kterou je nutno zajistit, je elektronizace celého systému,“ dodává Václav Vondrášek z Prahy 2.

Město chce platby kontrolovat pomocí skenerů, které budou rozpoznávat registrační značky aut.

Nové parkovací zóny zavede i Praha 4, která má téměř 130 tisíc obyvatel. Její starosta Pavel Caldr ale se současným nastavením zejména modrých zón nesouhlasí. V místě modré zóny nesmějí zaparkovat návštěvníci, ačkoli v nich mnohdy bývá volné místo.

Definice zón?

„Už v roce 2012 jsme přijali záměr zřízení parkovacích zón, ale takových, které v sobě budou mít kombinaci tak, aby v nočních hodinách tam mohli parkovat rezidenti a přes den aby v zónách mohli zaparkovat i návštěvníci,“ vysvětluje starosta Městské části Praha 4 Pavel Caldr.

Tento model, který nabízí flexibilní využívání parkovacích míst přes den, hodnotí kladně také dopravní expert Robert Šťastný.

„Chce to nějaký kompromis, aby místní lidé v době, kdy jsou doma, mohli parkovat co nejblíže u svého bydliště. A naopak aby v době, kdy jsou ta místa stejně volná, byla využita pro někoho jiného,“ shrnuje Robert Šťastný.

Parkovací zóny v Praze | Foto: Filip Jandourek

Ve hře je podle Caldra tedy i takzvaný systém lokálních parkovacích zón – v místě bydliště budou mít rezidenti parkování za minimální poplatek, v jiných částech téže čtvrti bude poplatek vyšší a v jiné městské části ceny ještě více podraží.

„Já ale říkám, že ten systém musí být jednotný v celé Praze, protože i řada místních, domorodých občanů pražských má problém se vyznat, jak to v městských částech funguje,“ zdůrazňuje Pavel Caldr s tím, že změna by měla nastat co nejdříve.

Jeho městskou část totiž tráví příval přípražských řidičů, kteří zaparkují na volných stáních u metra a dále pokračují do centra dopravou. „Čtyřka dneska funguje z velké části jako odkladiště aut pro ty, kteří nejsou rezidenty,“ dodává Caldr.

mad, Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme