Firmy obchodující s Ukrajinou musí často omezovat provoz. Pro zboží není odbyt

Na české firmy, které jsou závislé výhradně na exportu svých výrobků do zahraničí, začíná citelně dopadat rusko-ukrajinská krize. Mají nižší odbyt a váznou i nasmlouvané obchody. Omezují proto výrobu a zvažují i propouštění svých zaměstnanců.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ukrajinská armáda a proruští ozbrojenci bojují o strategicky důležité letiště v Doněcku | Zdroj: Reuters

Vedení firmy, zabývající se důlní technikou, zatím dobrá nálada neopouští. Generální Ředitel Zdeněk Gajdík ale přiznává, že situace je vážná. Na Ukrajinu dováží firma TMachinery dobývací kombajny a důlní techniku za více než 30 milionů eur ročně.

„Byli jsme nuceni přistoupit k částečnému omezení výroby, přecházíme na čtyřdenní pracovní týden s tím, že na zakázkách, které mají termíny a jsou financované, pokračujeme dál a intenzivně se snažíme tu výrobu nahradit jinými zakázkami, což je běh na dlouhou trať,“ popisuje Gajdík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o exportu zboží českých firem na Ukrajinu zjišťovala Štěpánka Kadlečková

Propouštění zaměstnanců, kterých ve firmě pracují více než tři stovky, vidí jako poslední možnost. Plány na nové investice a projekty do dalších let ale zatím musí stranou.

„Pro nás je to problém v tom, že Ukrajina byla velký trh, teďka všechno stojí, všechno čeká, jak se tam vyvine situace,“ myslí si Petr, který ve společnosti pracuje zhruba deset let a na Ukrajinu jezdí servisovat firemní techniku.

Řešením není podle ředitele Zdeňka Gajdíka ani podpis asociační dohody Evropské unie s Ukrajinou.

„My, protože pracujeme s východem Ukrajiny, tak pokud se ta situace nebude stabilizovat, tak nám to nic nepřinese, prakticky všechny ty doly se nachází na východní Ukrajině, to jsou ta nejproblematičtější území,“ vysvětluje.

Asociační dohoda s Ukrajinou přinese českým firmám víc příležitostí i konkurence

Číst článek

Firma se musí začít orientovat na jiné trhy, své technologie by chtěla vyvážet například do Turecka, na Balkán nebo do Jižní Ameriky.

Anna Maňourová, Štěpánka Kadlečková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme