Leo Expres žaluje České dráhy. Dotovanými cenami prý ničí konkurenci, ČD to odmítají

Soukromý železniční dopravce Leo Express zažaloval České dráhy za údajně podnákladové ceny na trase Praha - Ostrava. Státní dráhy se tím podle něj snaží vytlačit konkurenci z trhu. Firma žádá náhradu ušlého zisku ve výši 418 milionů korun. V srpnu se k žalobě na náhradu škody po ČD připojí i společnost RegioJet.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak Stadler Flirt nového dopravce Leo Express

Vlak Stadler Flirt nového dopravce Leo Express | Foto: Tomáš Medek

„České dráhy v současné době úmyslně jezdí za podnákladové ceny a financují svoji ztrátu na trase Praha-Ostrava z jiných dotovaných tratí, a to za účelem vytlačení konkurence z trhu,“ tvrdí Leoš Novotný, generální ředitel společnosti LEO Express.

Nepoměr je podle Novotného patrný i z cen účtovaných na ostatních dotovaných trasách, kde České dráhy doposud nemají žádnou konkurenci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem publicistiky Hlavních zpráv byl Emanuel Šíp, dopravní expert a bývalý generální ředitel Českých drah

Například z Prahy do Nymburka účtují ČD cestujícím jeden kilometr za korunu padesát, ale z Prahy do Ostravy jen za 60 haléřů.

Další sukromý dopravce na trase Praha - Ostrava, společnost RegioJet, se k žalobě Leo Expressu na náhradu škody po Českých drahách připojí v srpnu.

České dráhy se obvinění brání a popírají, že by trasu vystavenou konkurenčnímu boji dotovaly.

Šíp: Nekvalitní systém regulace železnice v ČR

„Z hlediska reálných nákladů jezdí České dráhy na trase Praha - Ostrava levně a zcela určitě je to dotované. V ČD je dost volný pohyb peněz a těžko někdo vysleduje, kolik se reálně dává na dopravu,“ říká Emanuel Šíp, dopravní expert a bývalý generální ředitel ČD.

Dotování trasy Praha – Ostrava je podle něj mrháním prostředky daňových poplatníků. „Soukromníci ukazují, že tato doprava dotaci nepotřebuje. Kdyby tam nebyla vyhlazovací soutěž mezi dopravci, uživili by se tam asi všichni a nemuseli by žalovat nikoho,“ upozorňuje.

Podle Šípa je hlavním problémem nekvalitní a špatně organizovaný systém regulace železnice v České republice, který existuje už 20 let.

„Stát tady má dvojí roli a měl by mít dokonce role tři. Jednak by měl být regulátorem trhu, ministerstvo dopravy v tom nikdo nenahradí. Pak by měl působit jako akcionář ČD, má se tedy starat o to, aby dráhy prosperovaly. A za třetí má chránit investory, kteří tam vstoupí,“ vysvětluje.

Chováním Českých drah na trati do Ostravy se už dva roky zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnik podezřívá z toho, že má predátorské ceny ničící konkurenci.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme