Leo Expres žaluje České dráhy. Dotovanými cenami prý ničí konkurenci, ČD to odmítají
Soukromý železniční dopravce Leo Express zažaloval České dráhy za údajně podnákladové ceny na trase Praha - Ostrava. Státní dráhy se tím podle něj snaží vytlačit konkurenci z trhu. Firma žádá náhradu ušlého zisku ve výši 418 milionů korun. V srpnu se k žalobě na náhradu škody po ČD připojí i společnost RegioJet.
„České dráhy v současné době úmyslně jezdí za podnákladové ceny a financují svoji ztrátu na trase Praha-Ostrava z jiných dotovaných tratí, a to za účelem vytlačení konkurence z trhu,“ tvrdí Leoš Novotný, generální ředitel společnosti LEO Express.
Nepoměr je podle Novotného patrný i z cen účtovaných na ostatních dotovaných trasách, kde České dráhy doposud nemají žádnou konkurenci.
Hostem publicistiky Hlavních zpráv byl Emanuel Šíp, dopravní expert a bývalý generální ředitel Českých drah
Například z Prahy do Nymburka účtují ČD cestujícím jeden kilometr za korunu padesát, ale z Prahy do Ostravy jen za 60 haléřů.
Další sukromý dopravce na trase Praha - Ostrava, společnost RegioJet, se k žalobě Leo Expressu na náhradu škody po Českých drahách připojí v srpnu.
České dráhy se obvinění brání a popírají, že by trasu vystavenou konkurenčnímu boji dotovaly.
Šíp: Nekvalitní systém regulace železnice v ČR
„Z hlediska reálných nákladů jezdí České dráhy na trase Praha - Ostrava levně a zcela určitě je to dotované. V ČD je dost volný pohyb peněz a těžko někdo vysleduje, kolik se reálně dává na dopravu,“ říká Emanuel Šíp, dopravní expert a bývalý generální ředitel ČD.
Dotování trasy Praha – Ostrava je podle něj mrháním prostředky daňových poplatníků. „Soukromníci ukazují, že tato doprava dotaci nepotřebuje. Kdyby tam nebyla vyhlazovací soutěž mezi dopravci, uživili by se tam asi všichni a nemuseli by žalovat nikoho,“ upozorňuje.
Podle Šípa je hlavním problémem nekvalitní a špatně organizovaný systém regulace železnice v České republice, který existuje už 20 let.
„Stát tady má dvojí roli a měl by mít dokonce role tři. Jednak by měl být regulátorem trhu, ministerstvo dopravy v tom nikdo nenahradí. Pak by měl působit jako akcionář ČD, má se tedy starat o to, aby dráhy prosperovaly. A za třetí má chránit investory, kteří tam vstoupí,“ vysvětluje.
Chováním Českých drah na trati do Ostravy se už dva roky zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnik podezřívá z toho, že má predátorské ceny ničící konkurenci.