V Rio de Janeiru se stále staví, město se připravuje na OH 2016

Brazilské Rio de Janeiro opouštějí turisté, kteří přijeli na finále Mistrovství světa ve fotbale – a už všechno začalo soustředit na LOZ, které začnou za dva roky a tři týdny. Přestože kritici poukazovali na to, že je připraveno teprve 10 procent z potřebné infrastruktury, některé projekty se podaří dokončit, a to dokonce daleko dřív. Třeba obří tunely pod centrem Rio de Janeira.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Takhle v budoucnosti tunel vypadat nebude. Chybí mu ještě betonové opláštění, silnice a svodidla | Foto: David Koubek

„Tunel bude fungovat tak, jak to napovídá jeho jméno - expresní spojení. Má šest pruhů oproti původnímu spojení, které má čtyři. Zajišťuje důležité spojení nejen pro centrum, ale pro celou oblast města,“ vysvětluje Alberto Silva ze společnosti, která má projekt na starosti.

Nahradí most, který vedl nahoře v délce 5 kilometrů a ve výšce druhého patra. Hyzdil nejstarší část města, kde celé Rio de Janeiro vzniklo. Nahoru se má před olympijskými hrami vrátit život. Nad tunely budou pěší zóny, malé ulice a hlavně tramvaj.

„Povedlo se nám převrátit smysl dopravy ve městě – místo toho, aby bylo město pro auta, jako doposud, se zase vrací lidem,“ těší stavaře.

Přehrát

00:00 / 00:00

Přípravu Ria na OH sleduje zpravodaj ČRo David Koubek

Razící stroj by se podle stavitelů nevyplatilo dovést, proto pomáhají výbušniny. „Po detonaci se začne hned s odklízením odpáleného materiálu, a hned poté se začnou zpevňovat stěny nového úseku. To vše se opakuje 24 hodin denně, od pondělí do soboty. Jenom tady v tunelech pracuje 1000 dělníků.“

Dělníky ale může čekat nečekané zpoždění. Jak tvrdý materiál stojí v cestě výbušninám a bagrům se dozvídají až ve chvíli, když se k němu dostanou, nebo když ho odstřelí. Pokaždé prověřují, co za horninu to je, jestli mají zvýšit nálož výbušniny nebo ne.

Záležet bude také na tom, kolik do tunelu prosákne vody. Termín je ale ambiciózní – tunel má být hotový do konce letošního roku.

„Expresní tunel se staví přesně podle harmonogramu. Teď za sebou máme modlitby k Panně Marii, abychom nenarazili na nějaké nemilé překvapení, a doufáme, že i druhý tunel se stihne,“ říká Alberto Silva.

Ke sportovištím povede metro

Rio de Janeiro sice leží na břehu moře, ale hned od moře se zvedá řada kopců. Už teď se jezdí z centra do části Barra da Tijuca, kde bude většina disciplin, jen autem nebo autobusem - ve špičce i dvě hodiny.

I nová linka metra, které tam má vést, se musela prokousat tvrdými skálami, opět pomohl dynamit. Teď už se v něm začínají pokládat koleje.

„Zdaleka to není jen tenhle tunel. Celá doprava se plánuje znovu s důrazem hlavně na veřejnou dopravu. Autobusový koridor dlouhý desítky kilometrů, tramvaj v centru…“ to všechno podle Alberta Silvy značně zlepší dopravu ve městě.

Ale nejde jen o dopravu. Starosta Ria Eduardo Paes před čtrnácti dny slavnostně zahájil stavbu jednoho z nejvíc opožděných komplexů sportovišť. A prohlásil, že bude hotový rok před olympiádou.

Ve městě má do dvou let vzniknout také 15 tisíc nových hotelových pokojů a některé hotely plánují rekonstrukce.

David Koubek, Vojtěch Man Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme