OBRAZEM: V Praze si dali sraz majitelé legendárních motocyklů Indian
Skoro padesát motocyklů legendární americké značky Indian dnes zaplavilo Loretánské náměstí na pražských Hradčanech. Účastníci třináctého ročníku srazu sběratelů těchto historických strojů přijeli z celé České republiky, ale také z Polska, Nizozemska nebo Německa.
Nejstarším motocyklům Indian bylo víc než sto let, většina účastníků 13. ročníku srazu však přijela na strojích z dvacátých a třicátých let.
Na takovém do Prahy dorazil i Jaroslav Hrabě. Jak prozradil, jeho stroj je Indian Chief z roku 1939. „Je to poslední model chiefu před tím, než Indian začal produkovat takové ty nejznámější modely s hlubokými blatníky, má objem motoru 1200 ccm a krásně se na tom jezdí,“ řekl.
A jak rychle dokáže stroj jet? „Já dodržuji všude padesátku, tedy 50 mil za hodinu,“ poznamenal Jaroslav Hrabě.
Pokud by chtěl ještě dnes někdo starý stroj získat, podle organizátor dnešní akce Zdeňka Šimáka by mohl mít šanci. „V Praze byl obrovsky silný dealer, od roku 1926 do roku 1933, než zkrachoval v hospodářské krizi – pan Mařík, sídlil na Smíchově. Těch motocyklů sem dovezl tisíce. V té době měly perfektní kvalitu,“ řekl.
Americké motocykly Indian byly vyráběny od roku 1901 ve Springfieldu ve státě Massachusetts v USA. Firma zkrachovala v roce 1953.
Nejúspěšnějším modelem byl Indian Scout. Mnoho těchto strojů bylo využito i za druhé světové války.
A jak motocykl Indian na silnici poznat? „Nádherná temná rudá barva, zlaté linky a zlatý nápis Indian na nádrži, potom ty modernější přecházejí na různé indiánské hlavy, ale pořád se tam objevuje něco s Indiánem,“ popsal Zdeněk Šimák.
A dodat je třeba ještě silný dunivý zvuk dvouválcového motoru.