Armáda se definitivně zbaví bitevníků L-159, získá za ně čtvrt miliardy korun
Aero Vodochody odkoupí od armády 14 nepotřebných letadel L-159. Obě strany dnes podepsaly dohodu o zprostředkování prodeje. Vodochodská firma bitevníky následně prodá americké společnosti Draken International, která za ně podle stavu letadel zaplatí 220 až 250 milionů korun.
Stát nemůže obchodovat přímo, protože na rozdíl od Aera nemá licenci na prodej vojenského materiálu do zahraničí. Aero už s Drakenem smlouvu má, ve středu ji obě strany oznámí na leteckém aerosalonu v britském Farnborough.
Podle viceprezidenta Aera pro vojenský program Petra Kudrny má obchod pro firmu strategický význam. Letadlo kromě české armády konečně získá i druhého uživatele.
Obchod s bitevníky L-159 zhodnotil ve vysílání Radiožurnálu vojenský analytik Martin Koller
„Je to soukromá firma, poskytuje služby americkému letectvu a námořnictvu. Oni simulují nepřátelská letadla a Američan, který ty typy nezná, se učí bojovat s neznámými typy letadel,“ vysvětlil Kudrna.
Podle vojenského analytika Martina Kollera jde o obchod na jistotu. „Každý rok stálo skladování těchto letounů miliony a armáda by je ani do budoucna nevyužila. Armádě to přinese jisté peníze a zároveň se zbaví nákladů na skladování.“
Zájem má i Irák
Ve skladech Aera zůstane ještě 22 nepotřebných strojů. Američané uvažují o koupi dalších 14, zájem o vodochodské bitevníky má také irácká armáda. Podle ministra obrany Martina Stropnického je problémem záruka platby.
„Jednají, tlačí na čas a my zase tlačíme na podmínky. My skutečně musíme mít garanci,“ zdůraznil ministr obrany.
Irák projevil zájem o L-159 už dřív s tím, že chce nové stroje. Firma Aero proto investovala do rozšíření výroby, Iráčané ovšem smlouvu nepodepsali a začali jednat s jihokorejskou firmou. Teď se znovu chtějí vrátit k českým bitevníkům.
„Jejich jednání jednak nevypadá hezky, navíc vzhledem k situaci v této zemi není jisté, jestli vláda, která letadla dnes objednává, tam bude i v době, kdy se bude platit,“ konstatuje vojenský analytik Martin Koller.