Zpomalovací semafory jsou stále používanější. Odporují ale vyhlášce
Semafor uprostřed rovné silnice, který zastavuje rychle jedoucí auta. Zejména na frekventovaných průtazích měst se takzvané zpomalovací nebo zastavovací semafory objevují čím dál tím častěji. Starostové jsou z nich většinou nadšení, někteří odborníci, ale i policisté jejich radost nesdílejí. Na jižní Moravě je takové zařízení pouze jedno - v centru Mikulova.
Docela uzoučká jednosměrka v Mikulově je poměrně frekventovaná. Kromě aut tam jezdí cyklisté a ve vozovce se pohybuje i řada chodců. Chodník tu totiž není. A před nejužším místem stojí semafor, který má neustále červenou. Když se k němu přiblíží auto rozumnou rychlostí, pustí ho dál. Jinak musí zastavit.
„Je tam povolená rychlost do 30 kilometrů, a dokud tam semafor nebyl, tak se tam jezdilo rychle, bylo to nebezpečné, dokonce tam byly nehody.“
„Teď se provoz sice trochu zpomalil, je ale bezpečnější. V tom místě je velký turistický ruch,“ vysvětluje důvody instalace semaforu místostarosta Mikulova Eduard Kulhavý z ČSSD.
Zdaleka ne všichni to ale vidí stejně. „Já se přiznám, že nevidím žádný kladný efekt tady toho semaforu, některá auta tu jezdí pořád poměrně rychle. Možná turisty to zastaví, ale jen na ten malý úsek, jinak zase přidají plyn,“ říká Anežka Zvonková, která v nedaleké kavárně pracuje jako číšnice a dodává:
„Už asi po roce to ztratilo ten efekt, který to mělo, poprvé byli řidiče asi vystrašení, že budou vysoké pokuty. Když jedno auto třeba jelo hodně rychle, tak muselo dupnout na brzdy a semafor měl třeba dvě minuty červenou. Vytvořila se kolona a auta tam prostě čekala. Bezdůvodně.“
Semafor je k řízení provozu
Podle vyhlášky nejsou světelná signalizační zařízení k omezování rychlosti vůbec určená. „To zařízení je určeno k řízení provozu a na tomto místě se používá nesprávně a přináší to řadu negativ,“ potvrzuje Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.
„Semafor ovlivňuje i ostatní účastníky, kteří předpisy dodržují, to může vést k riziku dopravních nehod, minimálně ke konfliktním situacím. A rozhodně to má dopady na životní prostředí.“
Pro omezení rychlosti v obci podle něj existuje řada účinnějších opatření, zejména stavební úpravy.
„Vjezdové ostrůvky, ostrůvky na podporu přecházení, zvýšené plochy přechodu, zvýšená křižovatková plocha. Různé typy šikan, které když jsou správně navrženy, tak prostě fyzicky neumožní rychlejší průjezd obcí, než je žádoucí,“ dodává Jindřich Frič.
Proti zpomalovacím semaforům se staví i policisté. Přesto je řada obcí po celé republice pořizuje. Přesný počet těchto zařízení nikdo neeviduje. Experti ho odhadují na několik desítek.