Příští týden si řidiči poprvé vyzkouší nový povrch modernizovaného úseku D1
Řidiči si už příští týden vyzkouší první modernizovaný úsek dálnice D1. Mezi Šternovem a Psářemi se bude jezdit po novém povrchu, i když stále ve stejném režimu ve dvou zúžených jízdních pruzích v každém směru. Přesto řidiče čekají novinky.
Při jízdě po starém a novém povrchu dálnice D1 je ve stejném automobilu rozdíl v hlasitosti několik decibelů. Důvod je podle Ivana Čásenského z Ředitelství silnic a dálnic jednoduchý.
„Cementobetonový kryt, který je udělán na pravém jízdním pásu, má daleko lepší vlastnosti, než měl kryt předchozí. Je daleko tišší, klidnější. I mostní konstrukce tří nových dálničních mostů mají lepší, tišší asfaltový povrch,“ říká.
Myslelo se i na větší bezpečnost, protože tento úsek vede kopcovitým terénem a je plný zatáček.
Na modernizovaném úseku D1 mezi Šternovem a Psářemi se byl podívat redaktor Petr Jansa
„Zlepšily se rozhledové podmínky, protože se změnil sklon dálnice. Je reprofilovaná. Řidiči mají lepší výhledy do zatáček. A komfort jízdy ve více klopené zatáčce je samozřejmě pro řidiče lepší,“ popisuje Čásenský.
Na staré dálnici není úseku, kde by nebylo místo, na němž hrozí značné riziko akvaplaninku a řidiči tam často bourají. I s tím stavbaři počítali.
„Byla udělána nová středová kanalizace čili celé odvodnění dálnice je teď nové. To zlepšilo problém s akvaplaninkem. A i reprofilace dálnice je teď udělaná tak, že by nám nikde voda stát neměla,“ věří Čásenský.
V úseku se ještě dodělávají svodidla, o pár set metrů dál silničáři malují vodorovné značení, prostě je ještě potřeba vše dotáhnout do nejmenšího detailu.
„Mění se v zásadě celá dálnice. To znamená povrch, rozměry. Dálnice bude širší, jsou tady lepší svodidla, mostní konstrukce. Vše je děláno pro to, aby dálnice vydržela dalších řekněme 30 let, a pro to, aby byla komfortnější a bezpečnější,“ vysvětluje Jan Rýdl z ŘSD.
Z osmikilometrového úseku o šířce 12 metrů odstranili stavbaři povrch do hloubky 30 centimetrů, což znamenalo odvézt nákladními vozy na 60 tisíc tun suti. A zase navézt a položit nový povrch.
„Vrátilo se sem 21 tisíc kubíků betonového krytu a pět tisíc tun živičných směsí,“ konstatuje šéf stavby Tomáš Juna z Eurovie.
Zbývá tedy už jen doladit drobnosti a do týdne budou řidiči poprvé moci vyzkoušet jízdu na prvním modernizovaném úseku, i když stále jen v zúžených pruzích po dvou v každém směru. Na řadu totiž ihned přijde modernizace pásu směrem na Prahu.