V Brně parkují kamiony i na sídlišti. Místním se to nelíbí
Řidiči kamionů v Brně řeší svérázně problém, kam svá vozidla - třeba na víkend - odstavit. Na parkoviště změnili pravý pruh čtyřproudé silnice, která obkružuje sídliště na Lesné. Z pohledu zákona je všechno v pořádku, místním lidem se to ale nelíbí.
„Při výjezdu z mé ulice je špatný výhled, většinou po levé straně, někdy i po pravé tady několik kamionů neustále stojí, takže je to hodně nepříjemné.“
Davidu Kopečenskému parkující kamiony na rušné komunikaci vadí. Výhled z křižovatky je zrovna teď omezený natolik, že odbočit doleva je doslova hazard.
„Jelikož to má čtyři proudy, tak ne každý respektuje padesátku, co tady je, a vyjíždění je opravdu nebezpečné,“ dodává.
Je sobota odpoledne a na pár stech metrech stojí šest parkujících kamionů. Vadí také řidičům hromadné dopravy.
„Samozřejmě je problém i při vyjíždění ze zastávky. V pravém pruhu stojí kamiony a v levém jezdí auta, která vás samozřejmě běžně nepustí. Je to zásadní problém,“ líčí problém ze svého úhlu pohledu řidič autobusu Bohdan Novotný. Podle zákona ale kamiony v pravém pruhu stát můžou.
„Z hlediska povinností řidiče je to v pořádku až na paragraf 4, když říká, že by se řidič měl chovat ohleduplně a ukázněně, aby svým chováním neohrožoval život a zdraví a majetek jiných osob,“ vysvětluje Pavel Tučka z Centra dopravního výzkumu.
„Tím myslím, že pokud řidič nákladního vozidla zjevně brání v rozhledu – a zvlášť u profesionálních řidičů by to mělo být zjevné a ti by to měli vědět – tak porušuje tento paragraf,“ doplňuje.
Vymahatelnost tohoto ustanovení je ale tak malá, že jediným řešením, jak kamiony vyhnat, je změna dopravního značení. Snaží se o to i Martin Maleček z hnutí Sdružení občanů Lesné.
„V našem návrhu je, aby ulice Seifertova byla osazena značkami zákaz stání, a to buď svislou, nebo vodorovnou značkou,“ říká.
Řidiči kamionů v Česku poukazují na nedostatek parkovacích míst, zastavují, kde se dá
Číst článek
Podobný návrh brněnskému magistrátu zaslalo i současné vedení městské části. Starosta Brna-Severu Rostislav Hakl z ČSSD městu předložil kromě zákazu stání i jiné řešení.
„Jako druhou možnost z hlediska řešení jsme navrhovali, aby pravý jízdní pruh byl vyčleněn pro potřeby MHD a jako cyklistická stezka,“ popisuje.
Situaci ale komplikuje to, že silnice patří Jihomoravskému kraji, a jednání jsou proto zdlouhavá. Mezitím kamiony na Lesné zejména o víkendech stávají.
„Na povrchu silnice už je to vidět, začínají tam být vyjeté koleje a přitom ty kamiony sem moc nejezdí, není tady žádná průmyslová zóna,“ uzavírá David Kopečenský, který se na kamiony dívá i z okna.