Čeští žáci patří v oblasti finanční gramotnosti k nadprůměru
Patnáctiletí čeští školáci se umístili v mezinárodním srovnání finanční gramotnosti PISA v první třetině, skončili na 6 místě z 18 zemí. Nejlépe se na žebříčku, který dnes uveřejnila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, umístili 15letí školáci z čínské Šanghaje. Přední příčky obsadili ještě Belgie, Estonsko nebo Austrálie. Naopak nejhůř dopadla Kolumbie.
Do mezinárodního testování PISA Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj se před dvěma lety zapojilo celkem 29 tisíc žáků ze třinácti zemí OECD a pěti partnerských území. V Česku se do testování zapojilo 6535 žáků. Jejich průměrné skóre 513 bodů znamená nadprůměrný výsledek.
Průzkum také ukázal, že v České republice je jedna z nejlepších dostupností výuky finanční gramotnosti ve školách. Dostávají se k ní přes čtyři pětiny žáků, což znamenalo druhé místo hned za Slovenskem.
Čeští žáci jsou nadprůměrní, co se týká finanční gramotnosti. Vyplynulo to z mezinárodního testování PISA. Hostem Publicistiky byl Daniel Hůle, vedoucí programu Kariérní a pracovní poradenství Člověka v tísni.
„Neznám podobněji metodiku srovnávání, ale pokud je to více postavené na matematických znalostech, výsledky mě nepřekvapují. U nás dlouhodobě byla tradice matematického vzdělávání vyšší než v řadě jiných evropských zemí,“ říká Daniel Hůle ze společnosti Člověk v tísni a pokračuje:
„Za největší chybu ale považuji právě redukci finanční gramotnosti na matematickou dovednost. To znamená umět spočítat úrok, umět spočítat sazbu RPSN a podobně. To zdaleka není vše, co je potřeba k rozumné finanční gramotnosti.“
Důležité je podle něj zabývat se i riziky. Například přemýšlet o tom, co bude následovat v případě, že poruší podmínky.
„Umět si zmapovat sankce, porozumět poměrně složitému textu smluvních podmínek a tak dále. Takže problematika finanční gramotnosti je mnohem složitější, než jak se o ní mluví a jak se bohužel i u nás ve většině případů vyučuje,“ upozorňuje Daniel Hůle ze společnosti Člověk v tísni.