Čeští žáci patří v oblasti finanční gramotnosti k nadprůměru

Patnáctiletí čeští školáci se umístili v mezinárodním srovnání finanční gramotnosti PISA v první třetině, skončili na 6 místě z 18 zemí. Nejlépe se na žebříčku, který dnes uveřejnila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, umístili 15letí školáci z čínské Šanghaje. Přední příčky obsadili ještě Belgie, Estonsko nebo Austrálie. Naopak nejhůř dopadla Kolumbie.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Testování žáků se neobešlo bez technických problémů. Někteří žáci čekali na přihlášení do systému 10 minut

Testování žáků se neobešlo bez technických problémů. Někteří žáci čekali na přihlášení do systému 10 minut | Foto: Pavel Pavlas

Do mezinárodního testování PISA Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj se před dvěma lety zapojilo celkem 29 tisíc žáků ze třinácti zemí OECD a pěti partnerských území. V Česku se do testování zapojilo 6535 žáků. Jejich průměrné skóre 513 bodů znamená nadprůměrný výsledek.

Průzkum také ukázal, že v České republice je jedna z nejlepších dostupností výuky finanční gramotnosti ve školách. Dostávají se k ní přes čtyři pětiny žáků, což znamenalo druhé místo hned za Slovenskem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čeští žáci jsou nadprůměrní, co se týká finanční gramotnosti. Vyplynulo to z mezinárodního testování PISA. Hostem Publicistiky byl Daniel Hůle, vedoucí programu Kariérní a pracovní poradenství Člověka v tísni.

„Neznám podobněji metodiku srovnávání, ale pokud je to více postavené na matematických znalostech, výsledky mě nepřekvapují. U nás dlouhodobě byla tradice matematického vzdělávání vyšší než v řadě jiných evropských zemí,“ říká Daniel Hůle ze společnosti Člověk v tísni a pokračuje:

„Za největší chybu ale považuji právě redukci finanční gramotnosti na matematickou dovednost. To znamená umět spočítat úrok, umět spočítat sazbu RPSN a podobně. To zdaleka není vše, co je potřeba k rozumné finanční gramotnosti.“

Důležité je podle něj zabývat se i riziky. Například přemýšlet o tom, co bude následovat v případě, že poruší podmínky.

„Umět si zmapovat sankce, porozumět poměrně složitému textu smluvních podmínek a tak dále. Takže problematika finanční gramotnosti je mnohem složitější, než jak se o ní mluví a jak se bohužel i u nás ve většině případů vyučuje,“ upozorňuje Daniel Hůle ze společnosti Člověk v tísni.

Výsledky průzkumu OECD o finanční gramotnosti mládeže | Foto: ČTK

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme