Před 100 lety vyjel z Litovle poprvé vlak do Senice na Hané. Odvážel vojáky na frontu

1. srpna 1914 se z Litovle vydal první parní vlak směrem do Senice na Hané a Mladče. Stavba trati se začala připravovat o šest let dříve a také slavnostní otevření bylo naplánováno dlouho dopředu. Nakonec se ale nepovedlo tak, jak si železničáři a lidé z celého okolí představovali.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Parní vlak

Parní vlak | Foto: Ladislav Bába

„Ač se na to všichni těšili a mysleli si, že to bude veliká sláva, tak to bylo pojato trošku jinak, protože první cestující byli vojáci, kteří šli na frontu. 27. července byla vyhlášena mobilizace a 1. srpna se rukovalo. Ač to měla být velká sláva, bylo to doprovázeno slzami a nářkem,“ vysvětluje vedoucí muzea Zdeňka Frištenská.

Původně se plánovalo, že se z Litovle postaví tratě dvě. Nakonec ale vyhrála trasa Litovel – Senice na Hané s odbočkou na Mladeč.

Přehrát

00:00 / 00:00

Sto let železnice v Litovli přiblížila redaktorka Monika Tomášková

„Protože měla osm zastávek. Ta druhá trasa, o které se uvažovalo, měla vést z Litovle do Příkaz, a tam byly jenom tři zastávky. Takže se rozhodli pro tu delší,“ upozorňuje Frištenská.

Trať z Litovle se stavěla nejen pro osobní, ale i pro nákladní vlaky. „S tou vizí, že po ní budou nákladní vlaky vozit suroviny, hlavně řepu do zdejšího cukrovaru. A z trati Mladeč se jednalo o dovoz kamene a dřeva,“ přibližuje Frištenská.

100 let železnice připomíná v Litovli také výstava v místním muzeu. Návštěvníci si mohou prohlédnout model trati, dobové uniformy, jízdenky i původní výhybku. Otevřená je od středy do neděle vždy od 9 do 17 hodin.


Zvětšit mapu

Monika Pustovková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme