Jízdenky by mohly nahradit běžné platební karty, města zatím nemají zájem

Jízdenku ve veřejné dopravě by brzo mohla nahradit běžná platební bezkontaktní karta. Podle studie, kterou představila speciální pracovní skupina, by nemělo být žádným problémem koupit si pomocí bezkontaktní platební karty jízdenku přímo v autobuse nebo si na ni rovnou nahrát dlouhodobý kupón. Praha ani velká středočeská města ale zatím o takovou možnost nemají zájem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bezkontaktní platební karta

Bezkontaktní platební karta | Foto: Marián Vojtek

„Pokud by měl cestující k bankovní kartě zakoupený cestovní kupón, nastoupí do autobusu a pokud přijde revizor, prokáže se bankovní kartou, jako kdyby to byla průkazka,“ popisuje odborník na elektronické platby Martin Procházka.

Přechod na tento systém by znamenal konec Opencard a všech dalších speciálních dopravních karet. „Tento systém má fungovat na všech kartách, které momentálně jsou. Pokud cestující mají bezkontaktní bankovní kartu, budou moci tuto metodu použít. Není potřeba nic speciálního,“ tvrdí Procházka.

Přehrát

00:00 / 00:00

O studii se zajímala redaktorka Veronika Neprašová

Tento systém by zřejmě ocenili hlavně přespolní návštěvníci. Jenže představitelé měst, která zřizují dopravní podnik, se k takové revoluci ve veřejné dopravě zatím nijak nadšeně nestaví. Třeba Praha dál trvá na jednáních s firmou EMS a věří v resuscitaci Opencard.

„Samozřejmě nepopíráme, že se na Prahu obracejí různé bankovní instituce s nabídkami využití bezkontaktních platebních karet. Stavíme se k tomu do jisté míry rezervovaně, neboť tato řešení s sebou přinášejí kromě výhod také řadu bezpečnostně-technických otázek, které by se musely vyřešit,“ říká za pražský magistrát Petra Hrubá.

Podle bankovních společností je ale zabezpečení platebních karet mimořádně sofistikované. Ostatně v zahraničí podobné obavy nemají. Během letošních prázdnin se bezkontaktními kartami začalo platit třeba v londýnském metru. Hlavním problémem nového systému je prý nutnost kompletně předělat infrastrukturu.

„Ono to s sebou nese i úpravu odbavovacího systému. Všechny čtečky by musely být certifikovány bankou a musely by se předělat všechny systémy, kde by se informace zpracovávaly,“ popisuje Pavlína Velikovská z Asociace organizátorů veřejné dopravy, která se na studii podílela.

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

Její slova potvrzují i zástupci velkých středočeských měst. O systému neuvažují nebo o něm neví v Kladně ani v Kolíně. Do budoucna se myšlence nebrání jen Mladá Boleslav.

„Zatím o tom neuvažujeme, do budoucna je to určitě myšlenka zajímavá. Uvidíme, jaké budou zkušenosti v ostatních městech,“ říká náměstek mladoboleslavského primátora Michal Kopal.

Předpokladu, že by obyvatelé Prahy a středočeských měst možnost platit bezkontaktními kartami ve veřejné dopravě ocenili, napovídá fakt, že Česko je z hlediska bezkontaktních plateb evropským lídrem.

Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme