Brňany poprvé svezou autobusy na plyn, mají přinést úspory i lepší ovzduší

Na některé linky dnes v Brně vyjíždějí první autobusy na stlačený zemní plyn. Dopravní podnik jich má zatím dvanáct, ale do příštího roku by se počet měl zvýšit na rovnou stovku. Nákup vozů a vybudování nové plnící stanice jsou největší investicí tohoto druhu v České republice. Více než půlmiliardové náklady hradí Evropská unie.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobus na CNG  (ilustrační foto)

Autobus na CNG (ilustrační foto) | Foto: Wikimedia Commons

Cestující se dnes mohou setkat s novými plynovými autobusy třeba na linkách x5/46 od Janáčkova divadla na Lesnou a 58 z Židenic do Líšně.

V provozu bude pět těchto autobusů, od příštího týdne pak dalších pět od jiného výrobce. Dopravní podnik si tak podle generálního ředitele Miloše Havránka chce porovnat jejich vlastnosti.

„Kolegové budou projíždět napřed všechny linky, které provozujeme, a pak budou autobusy postupně nasazovány přesně na ty linky do obytných souborů a sídlišť, kde by prašnost a spad pevných částic měly být nižší z hlediska komfortu bydlení,“ vysvětluje ředitel.

Že nejde o klasický autobus na naftu, ale na stlačený zemní plyn cestující na první pohled nepoznají. Jde totiž o variantu vozů, které v Brně jezdí už delší dobu, a to právě na naftu. Z vnějšku jsou tyto dva typy prakticky totožné a také interiér vypadá podobně. Přesto autobusy na plyn podle Jana Šretra ze slatinské vozovny něčím odlišné jsou.

„Má nádrže na střeše, takže to vypadá, jako by tam byla nějaká nástavba. Nemyslím si, že technicky by každý laik poznal, jestli motor má jiný zvuk nebo se jinak chová. Typově bude to Citelis jako Citelis, pouze s tou nástavbou. Uvidíme, jak se cestující budou tvářit, jestli budou nadšeni, nebo ne,“ upřesňuje Šretr.

Do tří let omládne polovina všech brněnských autobusů

Plánovaná stovka nových vozidel na plyn je jen asi třetina všech autobusů, které brněnský Dopravní podnik provozuje. Nicméně není to jediná obnova vozového parku - v garážích postupně přibývají i nízkopodlažní autobusy na naftu s normou Euro 5 a stále se počítá také s provozem elektrobusů.

Během dvou let by měla omládnout více než polovina z těch tří set městských autobusů, které po Brně jezdí. Výhody jsou přitom nejen ekologické, ale i ekonomické. Například při provozu plynových autobusů by se měly ušetřit podle předběžných odhadů asi dvě koruny na kilometr.

Aby během noci stačilo všech sto nových autobusů doplnit palivo na další den, bylo potřeba postavit i speciální plynovou stanici. Ta dokáže nádrže jednoho autobusu naplnit za pět minut.

Ivan Holas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme