Telefonní budky provozovatele nezmění, firma O2 se přihlásila jako jediná

Dnes byl poslední den, kdy mohli zájemci o provozování veřejných telefonních automatů podat přihlášku do výběrového řízení. Další tři roky je nejspíš bude dál provozovat společnost O2, která se jako jediná do tendru přihlásila.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Telefonní budka, telefon, O2, veřejný telefonní automat | Foto: Filip Jandourek

Stát budky stále dotuje, protože jsou pořád potřeba, a to hlavně v krizových situacích, využívají se třeba při povodních. Podle statistik Českého telekomunikačního úřadu stoupá také počet volání na Linku bezpečí.

„Za loňský rok jsme z telefonních budek v rámci univerzální služby zaznamenali celkem 62 tisíc volání na bezplatné linky. Z toho 6 tisíc připadalo na hasiče, tisíc na městskou policii, 15 tisíc na státní policii a 9 tisíc na záchrannou službu,“ říká mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Přehrát

00:00 / 00:00

O současnosti i budoucnosti telefonních budek v Čechách zjišťovala víc redaktorka ČRo Zuzana Petráňová

V současnosti musí být telefonní budka ve všech obcích, které mají méně než dva tisíce obyvatel, dále pak v obcích do pěti tisíc, pokud tam není dostatečně silný signál mobilních operátorů.

Stát počet automatů plánuje mírně snižovat. Tam, kde nevydělávají, kompenzuje náklady provozovateli, v tomto případě společnosti O2.

„Samozřejmě operátor musí vyčíslit, jaké má s tou budkou náklady. Stát mu proplatí až 7955 korun na jeden telefonní automat, pokud prokáže, že je to úhrada čistých nákladů,“ popisuje mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Stát tak ročně na veřejné telefonní automaty platí desítky milionů korun. Druhou skupinou telefonních automatů jsou ty komerční, které už operátor může rušit podle libosti. Společnost O2 jich v celé republice provozuje přes 12 tisíc.

Na Přerovsku stále existují místa, kde lidé často využívají telefonní automaty

Číst článek

Automaty stále vydělávají hlavně ve velkých městech, hodně je využívají třeba lidé na letištích, v turistických oblastech nebo u obchodních center. Podle Lucie Jungmannová z O2 se ještě před patnácti lety z budek volalo mnohem víc.

„Největší boom telefonní automaty zažily na přelomu tisíciletí, kdy jich v České republice bylo kolem 30 tisíc a od té doby počet klesá zhruba o 10% ročně. To klesání je přirozený proces, čím dál víc lidí vlastní mobilní telefon, takže telefonní budka spíš slouží jako náhrada v případě, kdy člověk telefon zapomene doma, rozbije se mu nebo vybije,“ dodává.

Podle mluvčího společnosti O2 Martina Žabky se vyrábějí budky odolnější proti vandalismu a technicky jsou také o kus dál.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, že i dnes se najdou vesnice, kde jsou telefonní budky pro lidi stále užitečné, se přesvědčila redaktorka ČRo Jana Zemková. A na otázky kolem provozování budek se ptal mluvčího společnosti O2 redaktor ČRo Vladimír Kroc

„Telefonní automaty se snažíme vyrábět co nejodolnější, utržených sluchátek je ale pořád více než dřív. Nyní je z telefonní budky možné odeslat třeba email nebo sms,“ popisuje mluvčí společnosti.

Společnost O2 zároveň věří, že se jí podaří splnit nároky na telefonní automaty i v dalších letech, kdy bude povinností provozovat telefonní budky i v menších obcích než doposud.

Budky, ze kterých lidé už nevolají, plní jinou funkci. Slouží například jako reklamní plocha. Některé z nich pro změnu fungují jako malé veřejné knihovny, takových ‚knihobudek‘ je v Praze celkem sedm.

Telefonní budky | Foto: Český rozhlas

Petra Hosenseidlová, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme