Poslední týden by si školáci měli zvykat na denní režim, mladší i opakovat učivo
Už za týden se děti vrátí do školy. Poslední prázdninový týden je pro rodiče příležitostí připravit a nakoupit všechny potřebné pomůcky. Měli by ale své děti na začátek školního roku také připravit. Je třeba si zvyknout na jiný denní režim, mladším neuškodí opakování učiva.
Více než 112 tisíc dětí za týden usedne do školních lavic poprvé. Rodiče by měli prvňáčky motivovat tak, aby se do školy těšili. V žádném případě by je neměli školou strašit.
Podle názoru učitelky s 30letou praxí Evy Hoškové je první rok školy pro děti velmi důležitý.
„Na začátku tam sedí ustrašené děti, které se strašně bojí pustit maminčiny ruky. Postupně získávají dovednosti, které získávat mají. Děti tam udělají největší pokrok, nejvíc je vidět, co všechno dokážou,“ říká učitelka.
Na konci prázdnin se už do školy těší nejen mnohé děti. Podle učitelky Kateřiny Gabanové je začátek školního roku většinou příjemný i pro pedagogy.
„Děti jsou, pravda, trošku rozverné, ale ještě nejsou unavené,“ říká.
Na konci prázdnin by si děti měly zlehka zopakovat učivo, doporučuje pedagog Marek Fojtů. Důležité je to především u dětí po první třídě.
České školství bude mít od září prvního ombudsmana
Číst článek
„Myslím si, že u těch menších dětí na prvním stupni je asi lepší něco opakovat. Psaní a počítání není třeba u druháků po prvním roce školní docházky tak zažité,“ domnívá se Fojtů.
Koncem srpna by se děti také měly pomalu připravit na školní režim, v létě mají přece jen trochu větší volnost.
Ráno nemusí spěchat se vstáváním, večer chodí řada z nich spát o něco později. Poslední týden před školou by tak rodina už pomalu měla zavádět běžný rytmus.
Poslední srpnový týden odborníci proto doporučují začít se připravovat na běžný školní režim. Především hlídat čas, kdy dítě chodí spát a kdy vstává.
„Většina dětí se vrací z táborů nebo od babiček, není to většinou úplně na poslední chvíli. Je třeba jistá aklimatizace,“ upřesňuje psycholog Jiří Knoll.
K závěru prázdnin drobné opakování spojené s povzbuzením doporučuje také dětský psycholog Jaroslav Šturma.
„Je to dobré proto, aby to nebylo takové skokové. Že z úplné relaxace přejde do plného pracovního režimu.“