Češi loni za 'férové' výrobky utratili přes 170 milionů. Kupují hlavně kávu

Češi si oblíbili logo Fair trade. Slouží jako záruka toho, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí a že za něj dostali třeba farmáři z rozvojových zemí zaplaceno tolik, aby mohli vést důstojný život. Jen loni si lidé v Česku koupili takové výrobky za více než 170 milionů korun. A zatímco v cizině je zájem hlavně o čerstvé ovoce nebo řezané květiny, v Česku dominuje férová káva.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fair trade. Ilustrační foto

Fair trade. Ilustrační foto | Foto: Fotobanka stock.xchng

Češi jen loni zkonzumovali 142 tun kávy - asi 14 milionů šálků - s označením Fair trade a utratili za ni kolem 100 milionů korun.

Počet lidí, kteří se zajímají o to, co pijí, nebo přímo chtějí nápoj s logem Fair trade, přibývá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaký je mezi Čechy zájem o Fair trade výrobky, zjišťovala Zuzana Petráňová

„Půlku lidí to zajímá, zbytek to bere čistě jenom jako kávu, ale počet těch, co se o to zajímají, roste,“ potvrzuje David Cinádr, který obsluhuje v jedné z pražských kaváren.

Fair trade znamená v překladu spravedlivý obchod. Výrobky označené speciálním zelenomodrým logem musí splňovat přísná kritéria.

„Lidé, většinou v rozvojových zemích, dostávají za svoji práci spravedlivě zaplaceno. To znamená, že dostávají mzdu, která pokrývá náklady na výrobu a umožňuje jim důstojně fungovat. Naprosto je vyloučena dětská nebo jakákoliv nucená práce,“ popisuje ředitelka Fairtrade v České republice Hana Chorváthová.

Pěstitelé musí také dodržovat základní ekologické postupy a používat minimum chemikálií.

Většině je to jedno

V Česku se loni maloobchodní obrat s férovými výrobky meziročně zvýšil o 80 procent. Podle Stanislava Komínka z nevládní neziskové organizace NaZemi by se ale lidé měli o původ zboží zajímat ještě více.

„Pořád platí, že většinová společnost se nezajímá o to, za jakých podmínek někdo vypěstoval jejich kávu nebo kolik dostane pěstitel zaplaceno za kakao, které vypěstoval,“ tvrdí Komínek.

Zatímco v Česku vede fairtradový trh káva, v cizině si lidé nejčastěji kupují férové ovoce a zeleninu nebo řezané květiny.

Fair trade | Foto: Michal Jindra

Simona Bartošová, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme