Češi loni za 'férové' výrobky utratili přes 170 milionů. Kupují hlavně kávu

Češi si oblíbili logo Fair trade. Slouží jako záruka toho, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí a že za něj dostali třeba farmáři z rozvojových zemí zaplaceno tolik, aby mohli vést důstojný život. Jen loni si lidé v Česku koupili takové výrobky za více než 170 milionů korun. A zatímco v cizině je zájem hlavně o čerstvé ovoce nebo řezané květiny, v Česku dominuje férová káva.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fair trade. Ilustrační foto | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Češi jen loni zkonzumovali 142 tun kávy - asi 14 milionů šálků - s označením Fair trade a utratili za ni kolem 100 milionů korun.

Počet lidí, kteří se zajímají o to, co pijí, nebo přímo chtějí nápoj s logem Fair trade, přibývá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaký je mezi Čechy zájem o Fair trade výrobky, zjišťovala Zuzana Petráňová

„Půlku lidí to zajímá, zbytek to bere čistě jenom jako kávu, ale počet těch, co se o to zajímají, roste,“ potvrzuje David Cinádr, který obsluhuje v jedné z pražských kaváren.

Fair trade znamená v překladu spravedlivý obchod. Výrobky označené speciálním zelenomodrým logem musí splňovat přísná kritéria.

„Lidé, většinou v rozvojových zemích, dostávají za svoji práci spravedlivě zaplaceno. To znamená, že dostávají mzdu, která pokrývá náklady na výrobu a umožňuje jim důstojně fungovat. Naprosto je vyloučena dětská nebo jakákoliv nucená práce,“ popisuje ředitelka Fairtrade v České republice Hana Chorváthová.

Pěstitelé musí také dodržovat základní ekologické postupy a používat minimum chemikálií.

Většině je to jedno

V Česku se loni maloobchodní obrat s férovými výrobky meziročně zvýšil o 80 procent. Podle Stanislava Komínka z nevládní neziskové organizace NaZemi by se ale lidé měli o původ zboží zajímat ještě více.

„Pořád platí, že většinová společnost se nezajímá o to, za jakých podmínek někdo vypěstoval jejich kávu nebo kolik dostane pěstitel zaplaceno za kakao, které vypěstoval,“ tvrdí Komínek.

Zatímco v Česku vede fairtradový trh káva, v cizině si lidé nejčastěji kupují férové ovoce a zeleninu nebo řezané květiny.

Fair trade | Foto: Michal Jindra

Simona Bartošová, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme