Pavel si jádro voličů z 1. kola udržel. Od Babiše se na 400 tisíc podporovatelů ve finále odvrátilo

Petr Pavel se stal prezidentem i díky hlasům voličů, kteří v prvním kole volili Danuši Nerudovou a Pavla Fischera. Poraženého kandidáta Andreje Babiše (ANO) podpořilo zhruba 150 tisíc voličů Jaroslava Bašty (SPD). „Agresivní kampaň mohla odradit část levicových voličů, kteří raději nevolili nikoho,“ komentuje výsledky sociolog Daniel Prokop, proč Babiš nepřesvědčil 430 tisíc dřívějších voličů.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Graf si můžete zvětšit na celou obrazovku.

K výhře Petra Pavla v prezidentských volbách přispěli i voliči Danuše Nerudové a Pavla Fischera. Ve druhém kole totiž Pavla podpořilo 90 % voličů z obou táborů.

Nový prezident také získal zhruba 150 tisíc hlasů od voličů kandidátů, kteří se umístili v prvním kole prezidentských voleb na posledních třech místech, což byl Marek Hilšer, Karel Diviš a Tomáš Zima.

CO JE ANALÝZA EKOLOGICKOU INFERENCÍ

Pro odhad z okrskových dat PAQ využil metodu takzvané ekologické inference. Hledá nejpravděpodobnější podobu přelivů tak, aby to odpovídalo výsledkům v 15 tisíc okrscích ve volbách 2021 a kolech letošní prezidentské volby. V modelu se snažíme dosáhnout dostatečně konvergece a minimalizaci náhodných přelivů. Přesto je model přibližný, a to zejména u menších přelivů a chování nevoličů.

Zajímavý přesun voličů nastal u Andreje Babiše. Od neúspěšného kandidáta SPD Jaroslava Bašty sice získal většinu, tedy zhruba 150 tisíc hlasů, ale další již získané podporovatele od volby ve druhém kole odradil. Z analýzy PAQ Research a Českého rozhlasu vyplývá, že na 430 tisíc voličů, kteří Babiše v prvním kole podpořili, se ve druhém kole nerozhodli ani pro jednoho z kandidátů.

Stylem vedení kampaně se mu však podařilo mobilizovat až 620 tisíc voličů, kteří se do hlasování před dvěma týdny nezapojili.

„Odhady chování nevoličů touto metodou jsou vždy nejméně přesné, takže je třeba brát s rezervou. Ale asi se sešly dva trendy: obě kola mobilizovala část vlažných voličů, ale ti nejsou v účasti tak konzistentní, takže někdo Andreji Babišovi přišel v 1. a někdo ve 2. kole. A za druhé, agresivní kampaň mohla odradit část levicových voličů, kteří raději nevolili nikoho,“ uvedl pro server iROZHLAS.cz sociolog Daniel Prokop.

K prakticky zanedbatelným přelivům pak došlo mezi Babišem a Pavlem. Oslovit část nevoličů z prvního kola se podařilo i nově zvolenému prezidentovi, který tak mohl navýšit podporu až o 110 tisíc hlasů.

„Nicméně mnohem častěji se stalo to, že voliči Babiše z toho prvního kola se nezúčastnili, Pavel měl tuto mobilizovanost velmi vysokou. Babiš část voličů ztratil,“ myslí si Prokop.

Graf si můžete zvětšit na celou obrazovku.

Vít Kubant, Petr Kočí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme