Formule 1 startuje do nové éry. Rychlejší monoposty kladou na piloty větší nároky

V australském Melbourne v neděli odstartuje nový ročník mistrovství světa F1. Sezona 2017 bude mít řadu specifik – bude v ní chybět obhájce loňského titulu Nico Rosberg, ale také budou díky radikální změně k vidění revoluční vozy. Nové monoposty jsou v porovnání s těmi předchozími o poznání rychlejší. Šampionátu už také nešéfuje Bernie Ecclestone.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lewis Hamilton bude chtít prodloužit nadvládu týmu Mercedes

Lewis Hamilton bude chtít prodloužit nadvládu týmu Mercedes | Zdroj: Reuters

Formule 1 byla v minulých letech pod palbou kritiky. Vozy byly v porovnání s obdobím na začátku tisíciletí pomalejší, což vedlo k tomu, že monoposty nebyly pro závodníky příliš náročné na řízení.

To se nyní mění. Už předsezonní testy ukázaly, že jsou nové formule o několik sekund na kolo rychlejší a první volné tréninky na Velkou cenu Austrálie to jen potvrdily. Je to dáno především úlevou pravidel v oblasti aerodynamiky, díky čemuž mohou jezdci využívat většího přítlaku. Zásluhou o 25 procent širších pneumatik se navíc zvýšila i přilnavost.

V zatáčkách tak piloti čelí většímu přetížení a tím pádem musí vynaložit na řízení větší sílu. „Jezdci budou opět jako gladiátoři,“ nechal se slyšet loňský šampion Nico Rosberg. Německý pilot však na startu chybí – po zisku titulu se rozhodl ukončit kariéru a jeho místo u Mercedesu zaujal Valtteri Bottas.

Pro sezonu došlo rovněž ke výšení váhového limitu. Ten byl nově stanoven na 722 kilogramů, což je o 20 více než vloni. To dává jezdcům prostor k tomu, aby si nemuseli tolik hlídat váhu. „Pořád mám dietu, ale zdravou. Ne takovou, abych byl jen kost a kůže," řekl agentuře Reuters Carlos Sainz. Závodníci tak budou mít více sil na zvládnutí rychlejších vozů.

To se ovšem netýká všech. Stáj Force India totiž měla i přes výšený limit problém vyrobit dostatečně lehký monopost, takže musí pomoci i jezdci. Moc velkou radost z toho nemá Mexičan Pérez, jenž přes zimu nabral svalovou hmotu a teď musí opět shazovat. „Od testů v Barceloně jsem musel shodit dvě kila,“ přiznal.

„Doufám, že F1 bude letos super vzrušující. Vozy vypadají mnohem lépe než v minulosti,“ prohlásil trojnásobný mistr světa Lewis Hamilton, který je považován za hlavního favorita na zisk světového primátu.

Hegemonii Mercedesu, který vyhrál od roku 2014 všechny jezdecké i týmové tituly, by letos mohlo narušit Ferrari. To sice čeká na vítězství mezi jezdci deset let, ale po slibných testech se zdá, že by Italové mohli Mercedes potrápit.

Jeden z pilotů stáje z Maranella Sebastian Vettel si však myslí, že stříbrné šípy budou mít na začátku sezony navrch. „Je jasné, kdo je favoritem. Musíme se snažit, abychom je dohnali,“ řekl novinářům v Austrálii německý závodník.

V roce 2017 bude o závod méně

Letošní kalendář F1 obsahuje 20 zastávek, což je kvůli chybějící Velké ceně Německa o jednu méně než vloni. Více změn se událo ve složení týmů – Bottase, který odešel do Mercedesu, v týmu Williams nahradil 18letý nováček Lance Stroll. Chybět naopak bude například mistr světa z roku 2009 Jenson Button, jenž byl u McLarenu nahrazen Stoffelem Vandoornem.

Velká změna nastala i ve vedení F1. Její hlavní postavou už totiž nebude Bernie Ecclestone. Legendární britský obchodník nedostal důvěru nového vlastníka F1, kterým je mediální skupina Liberty Media.

Jakub Knoll Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme