Starostové odmítají navrhovanou trasu obchvatu Prahy
Jedenáct starostů nesouhlasí s trasou části pražského okruhu, kterou ještě zbývá postavit. V otevřeném dopise ministru dopravy Pavlu Dobešovi navrhují posunutí okruhu dál k obvodu metropole.
Alternativní trasa okruhu by se podle jejich představ měla zcela vyhnout území Černého mostu, Bohnic nebo Běchovic. Podle starosty Suchdola Petra Hejla trasa prosazovaná magistrátem neodpovídá dnešním normám.
„Ten okruh byl připraven v 50. nebo 60. letech, před padesáti lety, a i to vymezení v územním plánu z roku 1999 je úzké, malé, nevyhovuje požadavkům na transevropskou dálnici. Tak to vlastně do toho území nelze umístit,“ tvrdí starosta Suchdola.
Starostové, kteří spolupracují se sdružením Auto*Mat, navrhují, aby okruh spíš kopíroval obvod metropole a nezasahoval do území jejich městských částí. Jejich návrh je podle nich ekologicky, technicky, ale i finančně šetrnější. Tato trasa by byla o 15 kilometrů delší než momentálně plánovaná.
Člen Auto Matu Vratislav Filler a odborník na dopravu František Lehovec mluví o trase Pražského okruhu ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3
„Na té regionální variantě v podstatě nejsou tak náročné technické stavby jako vysoký most v Suchdole, tunelové stavby a další věci. Nejsou tam nějaká velice rozsáhlá, nezbytná protihluková opatření, protože stávající varianta vede vlastně v blízkosti obydlených oblastí s velkým počtem obyvatel. Je tam potřeba velký objem protihlukových opatření a další náročné věci. Proto je ta regionální varianta výrazně levnější,“ vysvětlil člen Auto*Matu Vratislav Filler.
Odhad podle posledních cen je podle jeho slov rozdíl asi 30 miliard korun.
Profesor pražského ČVUT a odborník na dopravu František Lehovec upozornil, že celá stavba se v každém případě oddálí na poměrně dlouhou dobu.
„Je třeba říct, že to zní přesvědčivě, že se sešlo 11 starostů, a ti preferují tuto variantu. Ale na tu variantu suchdolskou – jižní a severní – jsou v okamžiku, kdy se začala projednávat takzvaná severní, tedy v podstatě v místech, kde je dnes navrhováno to vedení takzvaného aglomeračního úseku, to už byla jednání a schůze a petice 14 jiných starostů, kteří s tím zásadně nesouhlasí,“ připomněl František Lehovec.
Na dostavbu Pražského okruhu teď tak jako tak nejsou peníze. Praha to mezi svými schválenými investicemi nemá a podobně mluví i ministerstvo dopravy. Ministr dopravy Dobeš se přiklání k verzi, kterou schválil magistrát hlavního města. Jednáním o jiné variantě se ale prý nebrání.