Autobusoví dopravci kupují na zimu nová kola. Jsou bezpečnější

Dopravci přezouvat auta na zimní pneumatiky nemusí, ale přesto mnozí kola mění. Měkká směs zimních pneumatik je vhodná pouze na trvale zasněžených cestách, v našich podmínkách je rozhodující kvalita záběrové pneumatiky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nové zimní pneumatiky (ilustrační foto)

Nové zimní pneumatiky (ilustrační foto) | Foto: OregonDOT, licence Creative Commons Attribution 2.5 Generic

Záběrová pneumatika musí mít ze zákona minimálně šestimilimetrový vzorek. Ale ani to nemusí v zimě stačit.

„Šest milimetrů je rozhodující proto, zda záběrové hrany těch jednotlivých políček, které jsou na pneumatice, budou aktivní i při těžkém terénu,“ říká Vladimír Myslík z Volva.

Pneumatika se používá celoročně, takže pokud bude sníh, tak i se šesti milimetry a s plně naloženým náklaďákem mají řidiči velké problémy při jízdě do kopce. „Většina dopravců záběrové pneumatiky na zimu mění, takže dávají nové pneumatiky,“ vysvětluje.

Jeho slova potvrzuje i Petr Koval z česko-slovenského zastoupení Michelinu. „ Na zimní podmínky přeci jenom potřebuji vzorek trochou vyšší, aby auto mělo lepší jízdní vlastnosti,“ říká.

Autobusy z Beskyd jsou připravené na zimu


Frýdecko-místecký dopravce ČSAD začal s přezouváním kol už v půlce října. Na řadu přišla nejprve vozidla určená do hor, pak až městská hromadná doprava.

Přehrát

00:00 / 00:00

Frýdecko-místecký dopravce přezouvá vozový park v předstihu. Reportéž přináší redaktorka Jeckelová

Řídit linkový autobus ve vysokohorských oblastech není v zimě žádná legrace. Své o tom ví i řidič Jaroslav, který turisty a lyžaře vozí přes zasněžené beskydské kopce už téměř dvě desítky let.

Jezdí do oblastí v horách s obtížným terénem, kde není ani telefonní signál. V případě nehody či uvíznutí ve sněhu nelze zavolat ani pro pomoc. „Loni jsem tam byl celý den, než někdo přijel,“ říká řidič Jaroslav.

Zimní pneumatiky jsou v listopadu nezbytností u každého vozidla. Samotné pneumatiky však bezpečnou jízdu nezajistí. Zimní pneumatika je sice lehčí a má lepší přilnavost k vozovce, není však všemohoucí. „ Také podle toho musíte jet, i když máte zimní pneumatiku,“ říká.

Přicházíme k nastartovanému autobusu. Řidič v zelené košili ukazuje, jak zimní pneumatika vůbec vypadá. „Dezén pro zimní provoz je na pneumatice minimálně šest milimetrů hluboký, vodící pneumatiky mají šípovitý vzorek, který za autobusem dělá kostky.“

Příští zimní sezonu by měla platit novela, podle které budou muset mít od prvního listopadu přezuto všichni bez výjimky a bez závislosti na počasí.

Eva Kézrová, Jana Jeckelová, Prokop Havel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme