Bezpečnostní ostrůvky v centru Příbrami mají zpomalit dopravu, řidičům ale vadí

V centru Příbrami vznikají na některých opravovaných ulicích ostrůvky pro chodce. Ty mají zajistit bezpečný přechod frekventovaných nebo širokých komunikací. Někteří obyvatelé města je ale kritizují.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podle některých řidičů ostrůvky u náměstí T.G.M. v Příbrami komplikují dopravu

Podle některých řidičů ostrůvky u náměstí T.G.M. v Příbrami komplikují dopravu | Foto: Radek Ctibor

Vesměs jde o silnice v historickém centru Příbrami. Tedy konkrétně v okolí náměstí T. G. M., v Jiráskových sadech nebo u vlakového nádraží. Ve všech těchto lokalitách je poměrně hustá doprava a také tu chodí velké množství lidí.

Ostrůvky, na kterých se může chodec při přecházení zastavit mezi jednotlivými jízdními pruhy, tam byly proto umístěné kvůli jejich bezpečnosti.

Přesto je část veřejnosti kritizuje, a to především řidiči. Někteří tvrdí, že zpomalují dopravu až moc, jiní zase, že komplikují dopravu v tom smyslu, že při průjezdu například sanitky se zapnutým majákem, které má řidič podle zákona dát přednost, nemají kvůli ostrůvkům kam uhnout.

Naopak dopravní policie nebo chodci proti nim výhrady nemají. „Dopravní policie tyto ostrůvky hodnotí kladně, protože jsou v klidové zóně, kde se pohybuje velké množství pěších. Řidiči to sice nehodnotí kladně, ale z našeho pohledu je to více méně zpomalení dopravy,“ říká velitel oddělení dopravní policie v Příbrami nadporučík Miroslav Ptáček.

Zároveň odmítá, že by ostrůvky v centru města vadily při průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému. Podle něj odpovídají normám a řidiči mají dostatečný prostor na vyhnutí se vozidlu se zapnutým majákem.

V místě přecházení širším než 7 metrů ostrůvek musí být podle normy | Foto: Radek Ctibor

Podle architekta Víta Kučery, který se podílel na rekonstrukci obou největších příbramských náměstí, šlo dopravní situaci v centru řešit i jinými prvky, jako například příčnými prahy ve vozovce a podobně.

Uznává ovšem, že bezpečnostní ostrůvky mají své opodstatnění, a to i v případech, které veřejnost kritizuje, jako je třeba spojení ostrůvku u přechodu se semaforem. „U této konkrétní situace si myslím, že semafor může také být vypnut a pak ten ostrůvek samozřejmě má svoje místo,“ říká architekt.

„Navíc to vidím ještě z jiného hlediska než jenom z dopravního, ale spíš z urbanistického, kdy vlastně ostrůvek udělá prostorový prvek, který zvýrazní uliční prostor, dokáže ho rozdrobit, a pokud se udělá z pěkného materiálu, který má pěknou texturu, tak je tam i urbanistický detail, který je zajímavý,“ doplňuje Kučera.

Navíc podle něj stavbu bezpečnostních ostrůvků u vozovek s místem pro přecházení delším než sedm metrů předepisuje i evropská norma.

Kombinace ostrůvku a semaforu některým lidem v Příbrami vadí | Foto: Radek Ctibor

Radek Ctibor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme