Brňanům se nová zastávka ve tvaru Kaplického blobu většinou líbí

Kaplického ‘Chobotnice‘ už stojí. Nikoliv však na Letné, ale na Lesné, jednom z nejstarších a současně nejatraktivnějších panelových sídlišť v celé republice. Městská část Brno-sever dostala darem nový přístřešek zástavky MHD s poetickým názvem ‘Oko nad Brnem‘, který je inspirován právě kontroverzním návrhem nové budovy Národní knihovny v Praze. Zastávce daly záštitu Eliška Kaplicky a architektka Eva Jiřičná.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zmenšenina Kaplického blobu jako zastávka na Lesné v Brně

Zmenšenina Kaplického blobu jako zastávka na Lesné v Brně | Foto: Ivan Holas | Zdroj: Český rozhlas

Návrh do hry vrátila soutěž jedné z komerčních firem na novou podobu jedné z nejvíce zdevastovaných zastávek městské hromadné dopravy v České republice.

V soutěži se sešly na dvě tisícovky nejrůznějších nápadů, z nichž odborná porota a veřejnost vybrali v šesti kolech šest vítězů pro šest různých měst. Tím pro Brno se stal návrh třiadvacetiletého studenta Martina Felgra.

„Já jsem to prohledal, jestli tam už takováto myšlenka není, a nebyla. Takže jsem toho využil. Víceméně jsem očekával, že vnikne nějaká diskuse k tomu, jestli ano nebo ne. Nečekal jsem, že to vyhraji, že tento nápad zvítězí. Ale když se tak stalo, jsem tomu rád,“ prozradil Radiožurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

holas.mp3

„ Určitě je obrovská škoda, že Národní knihovna nestojí v Praze v takové podobě, v jaké byla navržena. Ten nápad zůstal nevyužitý, takže jsem rád, že se to podařilo v Brně,“ dodal.

Ani v Brně zpočátku Kaplického vizi štěstí nepřálo

I v Brně ale vedla k realizaci poměrně dlouhá cesta. Nesouhlas radnice městské části nakonec změnily teprve volby, po kterých nové vedení vzalo v úvahu i pragmatické důvody. Samo na nové přístřešky nemá peníze.

Další zpoždění způsobily technické problémy, sklolaminátovou skořepinu s půdorysem 7x7 metrů a výšce 4 metry bylo třeba hluboko ukotvit, takže investor musel nechat přeložit vodovodní řad.

Díky zpoždění se ale místní zřejmě se záměrem stačili ztotožnit, takže na zastávce nezaznamenal redaktor Radiožurnálu Ivan Holas jediný nesouhlasný názor:

„Jako velká budova by se mi to nelíbilo, ale jako zastávka to je dostačující; Výhrady, zda se hodí nebo nehodí, nemám, všechno se musí vyzkoušet; Víc takových věcí by mělo být; Líbí se mi to, ale mám jednu připomínku – mám strach, že to bude za chviličku zničené.“

Náklady na provoz budou vyšší, ale stojí to za to

Investor i dodavatel ovšem tvrdí, že konstrukce je maximálně odolná a s antigrafiti nátěrem. Věřit tomu chce rovněž městská část Brno-sever, která se ode dneška o zastávku stará. Zvýšenou pozornost jí bude věnovat republiková i městská policie a připravena prý jsou také další opatření.

„Finanční požadavky na naši městskou část nebyly žádné. Naskočí v okamžiku převzetí, kdy zastávku dostaneme darem. Už naskakují například náklady s pojištěním, s ostrahou a podobně. Takže až do teď nás to nestálo nic a jsme rádi, že tu investici získáváme,“ řekla starostka Sabina Tomíšková.

Přiznala, že náklady na provoz budou vyšší, než byly u klasické zastávky. „Platíme osvětlení, budeme platit veškeré opravy, údržbu, úklid a podobně. Ale myslíme si, že to stojí za to a s tím jsme do toho šli,“ dodala starostka.

Ivan Holas, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme