Centrální hodnocení maturitních slohových prací rozděluje učitele češtiny

Ministerstvo školství připravuje změny ve státních maturitách z češtiny. Letošní absolventy budou učitelé při ústní zkoušce hodnotit podle minutového manuálu. Od jara 2017 je pak čeká návrat k centrálnímu hodnocení slohů. Společnost učitelů českého jazyka a literatury proti změnám protestuje a sepisuje petici. Asociaci středoškolských češtinářů se naopak zamlouvají.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita (ilustrační foto)

Státní maturita (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Nevíme, co od toho máme očekávat. Mně jako studentovi přijde, že se to mění každý rok,“ řekla o maturitě z češtiny studentka čtvrtého ročníku olomouckého Gymnázia Hejčín Helena Pospíšilová.

Obavy má především z ústní zkoušky. S novým hodnocením podle minutového manuálu nesouhlasí ani její učitelka Lenka Dohnalová, která je mimo jiné ve Společnosti učitelů českého jazyka a literatury.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách v maturitě z češtiny mluvila s Lenkou Dohnalovou ze Společnosti učitelů českého jazyka a literatury a Jiřím Kostečkou z Asociace středoškolských češtinářů Blanka Mazalová

„Nám češtinářům se nelíbí, že v tomto manuálu není prostor pro interpretaci díla, pro srovnávání, pro tematický kontext,“ zdůvodnila.

V tomto se vzácně shodne s Jiřím Kostečkou z Asociace středoškolských češtinářů. „Skutečně si myslím, že ta minuta, jakkoli se říká, že je doporučená, toho učitele malinko svazuje,“ vysvětlil.

Rozdílný pohled ale mají obě strany na návrat k centrálně hodnoceným slohům. Podle Lenky Dohnalové může vést k formalismu a potlačí kreativitu studenta.

„Když student nesplní zadání na slohový útvar, tak může propadnout, přestože jeho text může být výjimečný.“

Jiří Kostečka tento argument odmítá. „Vždycky v těch 10 tématech se najde několik, která umožňují kreativní psaní těm studentům, kteří mají, řekněme, určité umělecké nadání,“ oponoval. Podle něj také zmizí podezření, že domácí učitelé svým žákům nadržují.

Zavést by chtěl Jiří Kostečka i opatření, u kterého se inspiroval v zahraničí, a to pořizování audiozáznamu z ústní zkoušky. „Když dnes podá žák protest proti hodnocení, tak po týdnu už nikdo nezrekonstruuje, co se u té ústní zkoušky odehrávalo.“

Zatímco Společnosti učitelů českého jazyka a literatury se změny centrálních maturit nelíbí, podle Asociace středoškolských češtinářů zkoušky naopak zkvalitní.

Ministerstvo školství se ke změnám státních maturit nechce podle tiskového odboru do schválení novely zatím oficiálně vyjadřovat.

Blanka Mazalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme