Češi vyhodí každý rok průměrně 170 kg jídla, na Vysočině to zkoušejí změnit

Každý z nás vyhodí v průměru ročně více než 170 kilogramů jídla, které by se ještě dalo jíst. V koši každého člověka končí každý den zhruba půl kila potravin, především těch, kterým prošlo doporučené datum spotřeby. Lidé z Vysočiny zjišťují, že to jde i jinak.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prodej prošlých potravin v Jihlavě

Prodej prošlých potravin v Jihlavě | Foto: Olga Štrejbarová

„Tihle medvídci jsou prošlí, proto je to za menší cenu. A lidi to kupují. Máme na to certifikát, zkouší se to, testuje. Když máme tyto bonbony, musejí se hned přendat do koutku s prošlou minimální trvanlivostí, kde máme všechno označené a je už na lidech, jestli to koupí nebo ne. Jestli pro svojí spotřebu nebo pro zvířata,“ říká paní Zdena v jihlavském obchůdku v ulici Matky Boží, kde celou stěnu pokrývají regály s prošlým jídlem.

A lidi je za sníženou cenu velmi rádi kupují. Prodavačka je sama ochutnává a má doklady na to, že takovému jídlu vůbec nic není.

Přehrát

00:00 / 00:00

V jihlavském obchodě v ulici Matky Boží natáčela Olga Štrejbarová

„Když to není čerstvé, tak to dám na strouhanku. My starší hospodyně hospodaříme jinak než ti mladí. To u nás nehrozí,“ pohoršuje se nad plýtváním jídla žena, která odchází z obchodu.

Zatímco z kuchyní restaurací míří zbytky často do koryt prasat, pekárny zbytky předávají zemědělcům pro zvěř, obchodníci potravinových řetězců mají často jakýsi morální problém.

Podle serveru eurozpravy.cz vyhazují jídlo proto, že to je zadarmo. Kdyby ho dali chudým, musí zaplatit daň. Místo žebrajícímu bezdomovci proto hodí raději jídlo do koše.

„Musíme všechny odpisy dávat do kafilerie. Musí se to všechno vyhodit,“ říkají prodavačky masa a uzenin i sousedního pečiva v jednom z jihlavských obchodních řetězců.

V sousedním Německu končí v koši oproti Česku poloviční množství jídla. Přesto už se rozhodli s problémem bojovat. Obchodní řetězce zaplnily miliony letáků a informační kampaně vysvětlují lidem, že i jídlo, u kterého vypršelo doporučené datum spotřeby, se nemusí vyhazovat.

Olga Štrejbarová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme