Česká a polská strana se snaží spolupracovat při řešení smogové situace
I dnes dýcháme v celé zemi zaprášený vzduch. Na smogové mapě vládne rudá barva a to znamená, že koncentrace prachu výrazně překračuje povolený limit 50 mikrogramů na kubický metr. Například na Karvinsku téměř pětinásobně. Další smogový den prožívá i Ostrava - jedno z nejvíce postižených měst. Tamní obyvatelé se s tím jen těžko smiřují.
Není jich sice mnoho, ale najdou se obyvatelé krajského města, kteří jsou ochotní právě teď nechat doma auto.
„Jezdíme městskou hromadnou dopravou. První, co ráno cítíme, když otevřeme okno, je štiplavý vzduch,“ říká mladý muž a dívá se přitom na kouřící výfuky.
„Město se společně s krajem dlouhodobě snaží omezovat zdroje znečištění ovzduší, aby v době inverze nastalo zamoření co nejpozději,“ říká náměstek ostravského primátora Dalibor Madej.
„K vysokým koncentracím přispívá samozřejmě průmysl. Když se podíváme na mapu celé republiky, je Ostrava někde úplně jinde, samozřejmě daleko horší, protože je tu koncentrace těžkého průmyslu,“ uvádí Vladimír Burda z občanského sdružení Vzduch Ostrava.
Smogová situace je špatná hlavně na Ostravsku, problémy ale mají i na polské straně hranice
Bylo by řešením omezit dopravu v Ostravě a zavést speciální zóny? I když s tím mnoho lidí souhlasí, zároveň si příliš neumějí představit, jak by to ve skutečnosti vypadalo. Nejistotu podporuje třeba nedávná zkušenost s hromadnou dopravou zadarmo v rámci takzvané ‚Akce SMOG‘.
„Je to hloupost, prodělává na tom firma, neuznávám to,“ zlobili se třeba lidé s měsíční jízdenkou, kterých se zrušení jízdného ze dne na den v podstatě ani nedotklo.
A skutečně kvůli ztrátám dopravního podniku v řádu desítek milionů korun experiment skončil. A to přesto, že podle vedení ostravského magistrátu tento pokus jinak úspěšný byl. Další otazníky kolem smogu míří směrem k Polsku.
„Je vidět, že na polské straně nemají žádné limity, valí se to tady na nás odevšud,“ říká obyvatelka Bohumína.
„Jde to sem z Dětmarovic,“ říká naopak obyvatel polské vesnice těsně za hranicí a ukazuje na českou elektrárnu v Dětmarovicích anebo železárny v Třinci.
Nové právní úpravy
„Místo hašteření, kdo za to může, se musí úzce spolupracovat a současný polský ministr životního prostředí je prvním, který se o to snaží,“ říká jeho český protějšek Tomáš Chalupa z ODS. Je podle něj nutné vzájemně sladit zákony i žádosti o evropské dotace.
O smogové situaci na Ostravsku mluvili v Ozvěnách dne náměstek ostravského primátora Dalibor Madej a Vladimír Burda z občanského sdružení Vzduch Ostrava
„I v Polsku byla provedena celá řada nových právních úprav, které mají vliv na kvalitu ovzduší z hlediska stanovení limitů, kontroly i povolovacích mechanismů. Je nutné, aby spolu byly tyto dva procesy koordinovány.“
Situace je ovšem nohem složitější. Nad všemi pracovními skupinami, debatami o nízkoemisních zónách a legislativních opatřeních jsou pořád ti, kteří důkladně přidusí své okolí tím, že doma do svých kamen hodí cokoli – levný nekvalitní uhelný prach i plasty. A třeba manželé z Klimkovic u Ostravy se tím netají. Říkají, že třeba na plyn nemají peníze.