Česko platí miliony za průjezd vlaků Polskem, tamní tratě jsou ale v havarijním stavu
Peážní trať mezi Jeseníkem a Krnovem – tedy vnitrostátní linka, která vede přes území cizího státu, v tomto případě Polska – volá už řadu let po opravě. Česko sice platí Polsku za průjezd přes jejich území miliony korun ročně, ale Poláci je do železnice zpětně neinvestují. 17kilometrový úsek je v havarijním stavu a vlaky tu musí výrazně zpomalit. O opravě přitom jednají obě strany už řadu let.
Na polské dráhy tlačí nejen české ministerstvo dopravy, ale i Olomoucký kraj a Opolské vojvodství. Trať chtějí do budoucna zachovat. Pokud se ale její technický stav nezlepší, může dojít k omezení železničního spojení. Například ministerstvo dopravy už nebude objednávat rychlíky. Teď tu jezdí 4 páry denně, jenže za rok a půl zřejmě zcela zmizí z jízdních řádů:
„Slyšela jsem, že to chtějí zrušit, ale byla bych nerada, toto je bezvadný spoj,“ říká jedna z cestujících v rychlíku z Jeseníku do Ostravy. Vlak si pochvalují i další cestující, jde totiž o nejkratší cestu.
O nejisté budoucnosti trati mezi Jeseníkem a Krnovem natáčela redaktorka Andrea Švubová
Trať na území Polska je ale v žalostném stavu, vlak proto musí jet nejvýše 40kilometrovou rychlostí.
„V loňském roce byla opravena část směrem na Mikulovice, ale není opravena další část vedoucí směrem na Krnov do Jindřichova ve Slezsku. Státní dráhy říkají, co můžou udělat, aby byl poplatek za peážní provoz menší a také možnost opravení toho kousku z Głuchołaz směrem na Jindřichov ve Slezsku,“ uvádí Pawel Szymkowicz z městského úřadu v Głuchołazech, který pravidelně o stavu peážní trati jedná.
Podle starosty Písečné Jana Konečného by bylo omezení železničního spojení další velkou ztrátou pro Jesenicko. Za záchranu tratě bojují společně s ním i ostatní starostové z oblasti.
„U nás na Jesenicku se postupně zkracuje všechno možné, zavírají se úřady, omezuje se provoz pošt a jiných institucí, které jsou důležité pro občany. Nezaměstnanost nám tady roste, cítíme se stále více ohrožováni,“ říká starosta Písečné.
Česko platí ještě za jeden peážní úsek – v severních Čechách mezi Hrádkem nad Nisou a Varnsdorfem, kde je situace obdobná.
Mezi Mikulovicemi a Jindřichovem ve Slezsku vede trať částečně po polském území