Český vlekař těžký život má

Špičkově upravit tratě je často mnohahodinovou záležitostí. Jen si zkuste spočítat všechny ty komplikace, výkyvy teplot, nedostatek sněhu nebo jeho přívaly a do toho všeho, jako v posledních dnech, velmi silný vítr. Jak vypadá večerní služba z kabiny rolby na jedné z krkonošských sjezdovek?

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rolba na Horních Mísečkách upravuje terén pro rekreanty

Rolba na Horních Mísečkách upravuje terén pro rekreanty | Foto: Martin Pařízek | Zdroj: Český rozhlas

Je krátce po půl deváté večer a na Horních Mísečkách a na Medvědíně se v tuto chvíli zavírají sjezdovky. Hlavním důvodem je bezpečnost. Na svahy totiž vyjíždějí rolby.

Pět stupňů pod nulou, fouká. Na skútru šplháme vzhůru po modré sjezdovce. Vítr se opírá do zad, mraky se valí přes kopec – zkrátka, počasí není nic moc.

Spolu se Zdeňkem Spilkou, vedoucím provozu areálu Medvědín-Mísečky, jsme dorazili jsme na stranu ke Špindlerovu Mlýnu na medvědínskou sjezdovku. Teď asi budou následovat hodiny práce vlekařů, kteří musejí i při nepřízni počasí dát sjezdovky do pořádku tak, aby se druhý den dalo jezdit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak vypadá práce českého vlekaře

„Zabere to poměrně hodně času. Sníh se musí zase zarovnat. Lyžaři ho sešoupají dolů s kopce, a tak se zase musí dostat zpátky na plochy. Tohle je stroj s připevněným navijákem. Naviják je uvázaný nahoře za patku, stroj se na laně spouští dolů po sjezdovce a zpátky nabírá sníh. Táhne ho proti kopci a naviják mu v tom pomáhá,“ vysvětluje Zdeněk Spilka.

Ptám se rolbaře Petra Hlubůčka, jestli si můžu vylézt nahoru: „Můžete, ale má to nosnost 85 kilo, máte víc?“ Přiznávám popravdě, že ano, a rolbař jen mávne rukou: „Tak to aspoň to odzkoušíme.“

Jaká to je vlastně práce, rolbovat v Krkonoších sjezdovky? Petr Hlubůček si nestěžuje: „Myslím, že zajímavá a určitě každý den jiná. To podle podmínek, podle počasí.“ Nejhůře se podle něj pracuje na jaře, když už je sníh je rozměklý:

Rolba připravená k úpravě tratí na Horních Mísečkách | Foto: Martin Pařízek

„K jaru jsou podmínky samozřejmě nejhorší. I když letošní zima je taky špatná, protože není žádný sníh a špatně se nám s tím dělá. Nemůžeme nikde pořádně hrábnout, abychom sjezdovku srovnali.“

Napnuté lano by člověka dokázalo přepůlit

Vyzvídám, proč je vlastně rolba Petra Hlubůčka i teď připevněna na laně. „Hlavně kvůli současným podmínkám, abych sjezdovku tolik nerozbil. Aby mi to pomohlo vyjet do kopce bez zatížení pásů. Jinak je to při přehrnování. Když potřebujeme přehrnout velké množství sněhu, naviják nám pomáhá, aby to mašina utáhla. Když si teď půjdete sáhnout na lano, je napnuté jako struna, neprověsí se ani o centimetr. I když je to velice nebezpečné, lidi to vůbec nerespektují. Někdy to bývá velký problém.“

Na mašině je kilometr lana a dneska je aspoň trošičku vidět. Ale když je mlha nebo sněží, tak to lano nevidíte. Když se zařízne někde na hraně a mašina jede třeba o deset metrů dál, sekne to opravdu tak, že by vás to přepůlilo.“

Rolbař se s ostatními domlouvá pomocí vysílačky: „Na červené už se odvazují, jak jsi na tom na černé, kam mám tedy jet? Přepínám!“ „Jezdím na hřišti po pravé straně dolů a po pravé straně odspoda nahoru.“ „Jo, rozumím, za chvíli jsem tam.“

Když se člověk dostane přes hranu kopce, bývá odsud nádherně vidět až do Špindlerova Mlýna. Petr Hlubůček si ale krásu zdejší krajiny moc neužije: „Špindl snad vidím podruhé, letošní zima je opravdu bohužel taková, jaká je. Ale ten výhled je určitě nádherný.“

Pohled na úpravu tratí z rolby na Horních Mísečkách | Foto: Martin Pařízek

Pokračujeme v práci a já se divím, že lano visí jen na karabině. Rolbař mi vysvětluje: „Nahoře, jak je hydrant, tam je patka. Tadyhle je taky patka, a abychom tam nemuseli pořád lézt, tak tu máme přibližovací lano. Věšíme si ho na tenhle hák, abychom lano i po vánici vždycky našli na svém místě.

To lano nás i přidržuje. Nejenom že nás tahá nahoru, ale drží taky rolbu. Samozřejmě když je led, rolba se taky sklouzne. I s navijákem váží 7–8 tun. Taková váha když se sune dolů… ale člověk už je na podobné věci za ty roky zvyklý,“ usmívá se Petr Hlubůček.

Vlekaři nad Špindlerovým Mlýnem doufají, že se počasí v příštích dnech vylepší a se sněhem na sjezdovkách nebudou muset bojovat tak, jako v uplynulých dnech.


Zvětšit mapu: sportovní areál na Medvědínu mezi Špindlerovým Mlýnem a Horními Mísečkami

Martin Pařízek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme