Cesta vlakem z Plzně do Prahy se zrychlí, u Kyšic začíná stavba železničního koridoru

Cesta vlakem z Plzně do Prahy dnes trvá hodinu a 36 minut, za tři roky by ale měla být podstatně kratší. V Plzeňském kraji totiž začala modernizace trati mezi Plzní a Rokycany. Stavba za 4 miliardy korun, jejíž součástí bude i nový nejdelší tunel v Česku, zkrátí jízdu o téměř půl hodiny. Vlaky už nebudou zajíždět do Chrástu, navíc zrychlí až na 160 kilometrů za hodinu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V neděli 15. prosince se změní jízdní řády na železnici (ilustrační foto)

V neděli 15. prosince se změní jízdní řády na železnici (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Na polích mezi obcemi Kyšice a Dýšina už pracují bagry. Vlastní stavební práce na koridoru ale ještě nezačaly, protože místo teď patří archeologům.

„Rozkrývá se ornice, po vrstvách, v podstatě do té hloubky, jakou určí zástupce památkové péče,“ říká Milan Majer ze Správy železniční a dopravní cesty, podle něj se archeologický průzkum protáhne zřejmě až do začátku příštího roku.

„Počasí nám nepřeje, protože archeologové potřebují spíš, aby bylo teplo a sluníčko nebo minimálně suché počasí. Teď se zemní stroje boří do bláta, takže mohou dokonce narušit případné archeologické nálezy, dělá se to velice obtížně.“

Pole mezi obcemi protne železniční koridor v délce 800 metrů, pak zaústí do čtyřkilometrového tunelu. Jeho ražba bude finančně i technicky nejnáročnější částí stavby. Začít by se mělo na jaře, kdy z Německa dorazí obří razicí štít.

Přehrát

00:00 / 00:00

Cesta vlakem z Plzně do Prahy se díky novému železničnímu koridoru výrazně zrychlí

„Bude to úplná novinka na železnici, pražské metro už ten stroj zažilo na proražení trasy A. Tady máme průměr toho stroje skoro devět metrů, ale i tak je to dost, v Praze to bylo jen pět metrů,“ vysvětluje Milan Majer.

Stavba železničního koridoru se v těchto místech nejvíce dotkne právě obce Kyšice a jejích obyvatel.

„Určitě nejsou nadšeni, z druhé strany všichni vědí, že s tou stavbou tady budeme muset žít a nějak to překonat,“ říká starosta Hynek Sladký, podle něj největší obavy panují ohledně zvýšeného dopravního zatížení.

„Tak jak bylo vydáno územní rozhodnutí a stavební povolení, přes střed obce by neměla jít žádná doprava. Na druhé straně se začíná jednat o tom, jestli bychom za nějakých podmínek povolili průjezd obcí. Zatím jediná informace, kterou máme, je, že by se měly vozit betony, přesně ještě není určena betonárka, ze které to bude. A podle prvních informací by to mělo být asi čtyřicet aut denně tam a čtyřicet zpátky. Ale nic není rozhodnuto.“

Transport zeminy a razicího štítu

Trať k tunelu povede v až osm metrů hlubokém zářezu. To znamená, že ještě než se začne razit tunel, musí se odtěžit a odvézt několik set tisíc kubíků zeminy.

„Tahle zemina se zatím vozí na místa určená jako deponie a rubanina z tunelu, které se čeká nejvíc, bavíme se o skoro milionu kubíků zeminy, by se měla dopravovat do lomu pásovými dopravníky, tedy nic po silnici,“ ujišťuje Milan Majer ze Správy železniční a dopravní cesty.

Podle starosty Kyšic Hynka Sladkého je ale už teď jasné, že přes obec se musí dopravit razicí štít.

„Bude to asiat nebo třicet kamionů s nadměrným nákladem, které pojedou přes Kyšice určitě, ale je to jednorázová akce, to snad nebude takový problém.“

Zahájení nabralo roční zpoždění. Důvodem byly spory o pozemky i odvolání soutěžitelů. Celý úsek železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany včetně tunelu má byt hotový do poloviny roku 2016. Správa železniční dopravní cesty, která je investorem stavby, počítá s tím, že více než 70 procent nákladů na vybudování koridoru zaplatí z dotace Evropské unie.

Monika Červená Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme