ČOI se zaměřuje na slevy v obchodech. Ne vždy obchodníci plní to, co slibují

Zimní výprodeje nebo slevy od třiceti až po sedmdesát procent slibují během ledna téměř všichni obchodníci. Lákají ale zákazníky na skutečné slevy, anebo klamou zákazníky? A prodávají zboží skutečně za zlevněnou cenu? Na to se zaměřily inspektorky České obchodní inspekce v Mostě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Povánoční slevy (ilustrační foto)

Povánoční slevy (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Když jdete nakupovat, řídíte se slevami?
„Samozřejmě.“
A když pak nakoupíte to zboží, ověřujete si, jestli je skutečně ve slevě?
„Ověřuju, ale moc tomu nerozumím. Protože zvýší cenu a pak dají jako slevu. To víme, tyhle finty dělají. Teď zrovna na to koukám, koupila jsem kuře a přemýšlím, jestli skutečně bylo ve slevě, nebo nebylo.“

A stalo se vám někdy, že jste něco koupila v přesvědčení, že je to ve slevě?
„Stalo. Byl to třeba toaletní papír, měl být ve slevě, ale nakonec nebyl,“ vzpomíná na svou nedávnou zkušenost paní Květuše z Mostu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na kontroly slev v obchodech se s inspektorkami ČOI vydal reportér Jan Beneš

Protože slevy mohou být často jen lákadlem pro zákazníky, kteří nakonec neušetří, vydal jsem se na kontroly slev a výprodejů s inspektorkami České obchodní inspekce. Zastavili jsme se v jednom z řetězců, který v Mostě nabízí sportovní oblečení a potřeby.

„Předmětem kontroly je kontrolní nákup a ověření, jestli je správně účtováno. Na visačce musí být uvedena stará cena, která musí být přeškrtnutá, a nově viditelně uvedená nová cena,“ vysvětluje inspektorka Pavlína Lanková.

Pokud by tomu tak nebylo, mohly by inspektorky na místě udělit několikatisícovou pokutu. Vešli jsme tedy do obchodu a nakoupili několik druhů zboží, které jsme také zaplatili.

„Nakoupili jsme dvě zimní čepice, jedno tílko a sportovní batoh. Kontrola dopadla dobře, všechno je v pořádku; stará cena je přeškrtnutá a nová je viditelně pro zákazníky uvedena,“ říká inspektorka.

Pozor na slevy platné od určitého data

Zákazníci by si měli dát pozor hlavně na to, jestli je uvedená cena po slevě také účtována při placení. Často se ale stává, že některé obchody slibují slevy až od určitého dne. Před tím ale na zboží nalepí cenovky platné v budoucí slevě.

Zákazník, který nezná akční letáky, tak zboží vezme a až u kasy zjistí, že nově uvedená cena bude platit až od druhého dne. Takový postup je podle České obchodní inspekce nesprávný, a zákazník má právo zaplatit tu cenu, která je uvedena na zboží bez ohledu na to, od kdy sleva platí.“

„Cena je vždy platná v okamžiku nabídky pro spotřebitele. Jestliže je na zboží uvedena cena, musí být stejně i účtovaná,“ doplňuje inspektorka Pavlína Lanková. A jaké ještě čekají na zákazníky sliby? Tím nejčastějším je sleva přepočítaná na procenta.

„Nejčastější nedostatky jsou, pokud je poskytována procentuelní sleva, to znamená minus 30, 50 až 70 procent, a třeba v prodejně se těch 70 procent neobjeví ani v jediném případě. Anebo nesprávný procentuelní výpočet,“ přibližuje Jaroslava Fejková z obchodní inspekce.

Než tedy zaplatíte, je dobré si procenta slevy spočítat.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme