Cvičení záchranářů uzavřelo Pisárecký tunel v Brně. Za plného provozu
Likvidace požáru cisterny s naftou a dopravní nehody dvou osobních aut dopoledne na více než hodinu uzavřela Pisárecký tunel v Brně. Šlo sice jen o cvičení, které ale probíhalo za plného provozu, aby si hasiči, policisté a záchranáři vyzkoušeli schopnost zásahu v reálné situaci. Proto byly bez varování uzavřeny oba tubusy tunelu a policie na frekventované silnici odkláněla dopravu.
Pisárecký tunel leží na jedné z výpadovek na dálnici D1. Cvičení v ostrém provozu tady ještě nebylo.
„Za deset let, co jsem u hasičů, tak jsem přítomen takhle ostrému cvičení v silničním tunelu poprvé,“ potvrzuje za organizátory cvičení Václav Kovář.
Úkolem záchranářů bylo uzavřít tunel, proplést se mezi zastavenými auty, ošetřit deset zraněných figurantů a uhasit požár.
„Tím, že se spustí požární ventilace, tak v tunelu bude hladina hluku na velmi vysoké úrovni. Běžný hovor je tam vyloučený, takže zejména velitel zásahu bude mít velmi komplikovanou situaci, aby slyšel a byl slyšen,“ vysvětluje Kovář.
Cvičení mělo také zjistit, jaké bude spojení s operačním střediskem, protože signálem je tunel pokrytý jen ze dvou třetin.
Okamžitě po začátku cvičení se ve směru na centrum města začaly tvořit kolony. A řidiči nadávali. „To není normální, jaký to má smysl? Já tomu nerozumím,“ zlobil se jeden z šoférů. „Mě to nevadí, ale říkám si, že to měli dát nějak vědět napřed,“ přidává další.
Záchranáři si ověřili reakce nervózních řidičů
Jak ale podotkl jeden z policistů, řidiči si problémy způsobili sami. „V okamžiku, kdy byl tunel uzavřen a změnilo se dopravní značení, drtivá většina řidičů na toto nereagovala a pokračovala směrem na tunel,“ uvedl.
Podle ředitele jihomoravských hasičů Jiřího Pelikána bylo cvičení důležité právě proto, že probíhalo za běžného provozu.
„Měli jsme možnost osahat si reakce řidičů, kteří tady stojí v koloně, jsou nervózní, ztrácí čas. Pro nás bylo důležité mít to i s řidiči, protože se sem musí záchranná vozidla nějak dostat. V reálu by se sem dostávala mezi těmi auty, nejela by pro prázdné cestě. Dál jsme si vyzkoušeli spojení a spolupráci celého integrovaného záchranného systému, která proběhla vcelku dobře,“ shrnul Pelikán.
Hasiči se vypořádali i s tím, že silničáře hned na začátku zradila technika a nedařilo se jim uzavřít druhý tubus tunelu. Vjezd do něj tak jednoduše zatarasili svým autem.