Cyklisté chtějí omezit maximální rychlost v centru Prahy na 30 km/h

Sdružení Auto*Mat přichází s návrhem omezení maximální rychlosti v historickém centru Prahy na 30 kilometrů v hodině. Odvolává se na zkušenosti ze západních metropolí a má dokonce podporu některých odborníků magistrátu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stávka v dopravě v Brně. | Zdroj: ČTK

„Zavedení maximální rychlosti 30 kilometrů by mělo za následek zvýšení bezpečnosti provozu v ulicích hlavního města Prahy, zároveň by vedlo ke zvýšení plynulosti automobilové dopravy. Je to opatření dost běžné na západ od našich hranic, existuje s ním dvacetiletá praxe v zemích, jako je Německo, Rakousko, Dánsko, Nizozemsko,“ potvrzuje jeden z navrhovatelů ze sdružení Auto*Mat, Vít Masare.

Jezdit tak pomalu v centru Prahy zní řidičům jako bláznovství. Podle Masareho se tak ale už teď na mnoha místech děje. „Průměrná vzdálenost, kterou ujede auto v městské zástavbě mezi křižovatkami, kde musí dávat přednost nebo kde stojí na přechodu nebo na světlech, je zhruba 300 metrů. Na těch 300 metrech je i dnes průměrná rychlost 30 kilometrů za hodinu,“ počítá.

Přehrát

00:00 / 00:00

O iniciativě za omezení rychlosti v centru Prahy natáčel Nikola Bojčev

„Já si myslím, že je to realizovatelné. Nutno říct, že historické centrum Prahy má tak úzké uličky a je tam tak malý prosto pro auta, natož pak v symbióze s cyklisty, že si myslím, že by to bylo jenom dobře. Určitě bych to prosazovala,“ říká předsedkyně magistrátní komise pro cyklodopravu Monika Krobová-Hášová.

Otázkou ale je, jak se k návrhu postaví politici, kteří v rukách třímají otěže moci. „Myslím si, že je to na úroveň až takřka vládní, že těžko o tom budeme moci my z pozice naší komise rozhodnout,“ přiznává Krobová-Hášová.

Snížení maximální povolené rychlosti v historickém centru Prahy na 30 kilometrů v hodině není jediným opatřením. Sdružení Auto*Mat taky navrhuje zastavit individuální automobilovou dopravu na Smetanově nábřeží a obnovit budování stojanů na kola před veřejnými budovami.

Nikola Bojčev, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme