D1 bude ze soboty na neděli uzavřená, na 71. kilometru se bude stavět most
Dopravní nehoda například na Kolínsku může výrazně ovlivnit nedělní zprovoznění dálnice D1 po nočním stavění mostu na 71. kilometru, i když je to na první pohled nelogické. Na rozdíl od předchozích bourání mostních nadjezdů tentokrát nebude obnovení provozu záviset jen na stavebních dělnících.
Nový most mezi obcemi Studený a Děkanovice se skládá ze čtyř nosníků, jenže v sobotu ráno budou na dálnici připraveny pouze dva. Pro ty další se musí během dne dojet. Všechno začne v 10 hodin dopoledne, kdy bude v okolí 71. kilometru provoz sveden do jednoho pruhu a nejprve se ukotví obrovský jeřáb.
„Poté přijedou podvalníky s prvními nosníky. Pak musí podvalníky ještě dojet do Štětí a přivést zbylé dva. Jeden nosník je dlouhý 34 metrů, soupravy budou vážit 120 až 130 tun,“ říká vedoucí stavby Borek Růžek.
Právě to podle něj může být největší problém celé akce. Nadměrný náklad totiž nemůže jet nejkratší cestou, například most Šmejkalka na D1 by takové zatížení neunesl, a proto pojedou nosníky ze Štětí přes dálnice D8 a D11 a pak přes Kolín a Havlíčkův Brod najedou na D1 na jihlavském exitu 112.
Teoreticky by se to mělo stihnout, jenže jak ví i Ján Skovajsa z ministerstva dopravy, během trasy může dojít k neočekávaným problémům. Třeba k nehodě na Kolínsku.
„Dle našich výpočtů to reálné je, pokud bude přeprava probíhat bez větších problémů do třetí hodiny ranní, musí na místě být oba dva další nosníky. Pokud tomu tak nebude, další úplné uzavírky neproběhnou a budou následovat o dalších víkendech,“ říká Skovajsa.
Uzavírka by tentokrát rozhodně neměla překročit stanovenou osmou hodinu ranní. Pro řidiče to bude znamenat, že dálnice mezi Loktem a Koberovice, tedy mezi 66. a 81. kilometrem D1, bude ze soboty na neděli čtyřikrát zavřená, poprvé v osm večer.
„Na každý nosník bude uzávěra 1,5 hodinu, poté bude na 1,5 hodinu provoz pouštěn,“ upřesňuje vedoucí stavby.
A proto nejsou připraveny objízdné trasy pro nákladní auta. Až do 22 hodin mají zákaz jízdy, pak by dálnice měla být otevřená a při dalším uzavření by kamionů nemělo být tolik. Objížďka po nižších třídách anebo po silnicích první třídy přes Tábor se zřejmě nevyplatí.
„Jsme schopni zaručit, že pokud nákladní automobil do uzavírky přijede, tak kolona nevznikne natolik dlouhá, abychom ji nebyli schopni na dálnici udržet a následně na dálnici zpět pustit,“ je přesvědčen Skovajsa.
Policisté budou podle šéfa dálničního oddělení Bertartice Pavla Holejšovského monitorovat především sjezdy na 66., respektive 81. kilometru D1, protože právě tady začínají objízdné trasy pro auta do 7, 5 tuny, včetně autobusů.
„Ve směru na Brno přes Čechtice, Pelhřimov a Humpolec zpátky na dálnici. Ve směru na Prahu by na 81. kilometru sjížděla vozidla v Koberovicích směrem na Ledeč nad Sázavou a zpátky na 66. kilometru na dálnici,“ upřesňuje Holejšovský.
Aktuální dění na dálnici D1 a objízdných trasách bude v sobotu v noci sledovat Zelená vlna.