Dánský vědec měří v Brně jemný prach. Městu doporučuje nízkoemisní zóny

Tento týden lidé v brněnských ulicích potkávají dánského vědce, který měří kvalitu vzduchu. Kaare Press-Kristensen je ve městě už potřetí, zkoumá tu množství mikroskopických zplodin ze starých dieselových motorů. Podle něj by Brnu prospěly třeba nízkoemisní zóny. Ty by město skutečně mohlo zavést, vše je však zatím teprve ve stádiu úvah.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nízkoemisní zóny, výfuk starý automobil (ilustrační foto)

Nízkoemisní zóny, výfuk starý automobil (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Co se prachu týká, je v Brně nejhorší situace v sousedství nejvytíženějších silnic v centru města, například v okolí Zvonařky, Staré osady nebo na Úvoze, kde řidiči ještě často šlapou na plyn, aby vyjeli do kopce.

Tato data potvrzují i měření, která provádí Český hydrometeorologický ústav. Stanice ČHMÚ však měří pouze větší prachové částice.

Ty nejmenší – o velikosti tisíciny průměru lidského vlasu – žádná oficiální instituce neměří a pro jejich koncentrace nejsou ani žádné závazné normy. Právě těmito částicemi se zabývá dánský vědec Kaare Press-Kristensen.

Největším zdrojem těchto zplodin jsou staré dieselové motory bez filtrů. Podle Press-Kristensena jsou částice nebezpečné tím, že se po vdechnutí dostávají přímo do krve a mohou způsobovat vážné zdravotní problémy.

„Vedení Brna by určitě mělo zvážit možnost vytvoření nízkoemisních zón a povinných filtrů pro dieselové motory. Protože ty ultrajemné prachové částice by neměly být v plicích obyvatel města, ale měly by skončit právě ve filtrech,“ upozorňuje.

„Také by bylo dobré snížit množství dopravy - aut, která městem projíždějí. Když je den jako dneska, tak v Dánsku tvoří 40 procent veškeré dopravy ve městech cyklisté. Tady odhaduji méně než jedno procento,“ poznamenal Kaare Press-Kristensen.

Možnosti prověří studie

Co se týká návrhu na nízkoemisní zóny, je k němu vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko zatím skeptický.

Podle Bielka je zatím téměř nemožné uzavřít pro část dopravy kus města. Poukazuje na to, že když se zakáže vjezd do místa A, doprava se přemístí do místa B pomocí trvalých objížděk a na to prý město zatím není připravené.

Obecně však Brno zóny neodmítá. Ještě letos chce s pomocí studie pořádně prověřit všechny možnosti.

„V průběhu letošního roku bychom mohli zpracovat návrh vymezení emisní zóny a podmínek, za kterých bude fungovat, protože i tam je z hlediska zákona poměrně velká volnost, jak nastavit parametry. Jak přísná zóna bude, kdo všechno bude mít výjimku z pravidla a podobně,“ uvedl náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ).

Ony výjimky by měli například lidé, kteří v nízkoemisní zóně budou bydlet, a možná i další skupiny.

Kdyby se Brno pro zóny rozhodlo, zřejmě by nezačaly fungovat ihned. Je potřeba dát čas i třeba obyvatelům a podnikatelům, aby se na změnu připravili.

Na základě zkušeností z jiných měst, kde se o něco podobného pokoušejí, lze konstatovat, že dřív než za rok to určitě nebude.

Tomáš Jelen, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme