Dluhy i odložené nákupy. Města na Ústecku netrpělivě vyhlížejí miliony z Bruselu
V Mostě a Litvínově zastavili modernizaci starých tramvají a odložil nákup tramvaje nové. I tak se projevila stopka pro evropské dotace v Ústeckém kraji. Brusel jejich proplácení zastavil na skoro dva roky potom, co úředníci našli chyby v projektech. Ústecký a Liberecký kraj na začátku týdne souhlasily s tím, že zaplatí část pokuty, která za to padla, zbytek uhradí stát. Evropské peníze by tak na účty měst a obcí mohly přijít během záři.
Na čtyřicet milionů korun už netrpělivě čekají i v Jirkově na Chomutovsku.
„Došlo k výměně povrchu, k obnově sezení pro stromy, ke kompletní rekonstrukci kašny,“ ukazuje starosta Jirkova za ČSSD Radek Štejnar na tamním náměstí Dr. Edvarda Beneše.
Jak neproplácení dotací z EU ovlivnilo život severočeských měst, zjišťoval reportér Jan Beneš
Peníze na rekonstrukci mělo město čerpat z Regionálního operačního programu Severozápad.
„K proplacení mělo dojít do poloviny tohoto roku, tedy do června 2013, do současnosti ale peníze nepřišly. Už jsme si dopředu připravili předúvěrování pro případ, že by peníze nepřišly, tak to budeme Komerční bance splácet jako normální úvěr. Určitě tam budou nějaké úroky, nicméně si myslím, že to nebude fatální pro město,“ vysvětluje starosta.
Mostecký dopravní podnik už si pořídil novou tramvaj za 22 milionů korun. Stejně jako v Jirkově měly peníze přijít z evropských dotací, ale nepřišly. Podnik si ji tak musel koupit za své.
„Nízkopodlažní tramvaj stála 22,5 milionů korun a dopravní podnik musel sáhnout do svých zdrojů.
Původně chtěl finanční prostředky využít na modernizaci tramvají a opravy,“ potvrzuje mluvčí společnosti Marcela Klíchová.
Kvůli zastavení evropských dotací se tak pozastavily i modernizace a opravy starších tramvají. Až se peníze na podzim vrátí formou zpožděné dotace, chce za ně mostecký dopravní podnik zakoupit ještě jednu novou nízkopodlažní tramvaj.