Dolní část Václavského náměstí je nově pěší zónou
Z dolní části Václavského náměstí je ode dneška pěší zóna. Mohou tam vjet pouze zásobovací vozy nebo autobusy a taxikáři se speciálními povolenkami. Řidičům se částečně uzavře i Jindřišská ulice.
"Od ulice Panské až k Václavskému náměstí. V této ulici bude možné dále parkovat, bude slepá, ale nebude průjezdná směrem na Václavské náměstí," vysvětluje starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.
Vytvořením pěší zóny chce Praha 1, která za změnou stojí, omezit zbytečné průjezdy náměstím. "A opravdu chceme do budoucna zajistit pouze to, aby na Václavské náměstí přijížděla pouze vozidla, která jsou tam určena pro zásobování, případně vozidla rezidentů," dodal.
Taxikáři mohou pro klienty do dolní části vjet bez omezení, stejně jako autobusy nebo zásobovací vozidla. Musí si ale vyřídit speciální povolení na dopravním odboru Prahy 1. Naopak pevná stanoviště taxi byla přesunuta do horní části náměstí.
Praha 1 si od nového opatření slibuje zklidnění celého náměstí před jeho postupnou revitalizací. Například podle Radomíry Sedlákové z katedry architektury Stavební fakulty ČVUT ale samotný zákaz vjezdu vozidel na Václavské náměstí nestačí. Aby se z místa stala skutečně pěší zóna, musí prostor projít výraznou architektonickou proměnou.
„Jenom tím, že tam zakážu vjezd dopravě, z toho pěší zónu neudělám. Náměstí potřebuje upravit. Ve chvíli, kdy je odlišený chodník a vozovka, tak je to jen dopravní prostředí, ve kterém se nesmí jezdit. A to asi není cíl,“ poznamenala Sedláková.
‘Dokonce i v New Yorku připadá méně aut na hlavu než v Praze‘
Zavedení zákazu vjezdu pro automobilovou dopravu do dolní části náměstí a přilehlé Jindřišské ulice přivítalo občanské sdružení Pražské matky. Jarmila Johnová ze sdružení v Ozvěnách dne připomněla, že omezovat automobilovou dopravu v centru měst má obecně smysl z důvodu hluku, ovzduší i většího společenského života na ulicích.
„U spodní poloviny Václavského náměstí to přispěje k dopravnímu zklidnění a oživení chodci, kteří se tam budou moci svobodněji pohybovat. Takové opatření je možné v případě, že je tam umožněná hromadná doprava. A tato podmínka je splněna,“ řekla.
Názory, že omezení vjezdu aut odsuzuje konkrétní části měst k tomu, že tam nikdo nebude bydlet, Johnová odmítá. „To je mýtus, který vznikl v posledních desetiletích, že každý má právo dojet do svého bytu automobilem. Já si to nemyslím. Jsou města, kde to funguje. Dokonce i v New Yorku připadá méně aut na hlavu než v Praze,“ uvedla. „A u nás je dobrá hromadná doprava a ta by se mohla ještě posílit a zlepšit,“ dodala.
O pěší zóně na Václavském náměstí diskutovali v Ozvěnách dne Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky a ředitel odboru dopravy pražského magistrátu Jan Heroudek.
Podle ředitele odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy Jana Heroudka je zákaz vjezdu autům do dolní části Václavského náměstí z hlediska celoměstského systému dopravy zanedbatelné opatření.
„Je potřeba si ale uvědomit, že zásadní problém možná ani není v pohybu dopravy, ale v nedostatku parkovacích míst mimo veřejné komunikace. Pokud totiž parkující vozidla zabírají polovinu veřejného prostoru, lokalita působí neutěšeným dojmem. A navíc auta se tam pohybovala právě z důvodu, aby se dočkala parkovacího místa,“ vysvětlil.