Dopravci se budou moci utkat o regionální železniční tratě v Plzeňském kraji

Železniční dopravu v Plzeňském kraji čekají změny. Dosud regionální tratě obsluhují na základě desetileté smlouvy z roku 2009 České dráhy. To může být za několik let jinak. Hejtmanství totiž v souladu s evropskými předpisy umožní dopravcům o jednotlivé tratě soutěžit. První takové klání vypukne už zřejmě letos na podzim.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výpravčí u vlaku

Výpravčí u vlaku | Foto: Karel Chlumec

První trať, o kterou se budou moci dopravci utkat, bude úsek z Chodové Plané přes Plzeň do Horažďovic. Soutěž bude mít podobu takzvaného nabídkového řízení, říká vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Jaroslav Vejprava.

„Bude to trať číslo 170 v úseku od Plzně do Chodové Plané a trať číslo 190 v úseku od Horažďovic do Plzně. Nabídkové řízení chceme vyhlásit tak, aby trať, protože je elektrifikovaná, byla pojížděná jako jeden úsek,“ doplňuje Vejprava.

Přehrát

00:00 / 00:00

O budoucnost regionálních železničních tratí v Plzeňském kraji se zajímal redaktor Lukáš Milota

Původně kraj předpokládal, že soutěž vyhlásí na jaře nebo v létě, nakonec to bude později. Má sice už připravené podklady a dopravní model a koncepci, čeká ale na další odbornou analýzu.

„V současné době jsme požádali dopravní fakultu ČVUT v Praze o takovou konzultaci, o materiál, který by nám měl naše předpoklady potvrdit, nebo vyvrátit. Předpokládáme, že to tedy bude dokončeno někdy v průběhu letních měsíců,“ vysvětluje Vejprava.

Kraj má několik podmínek

Kraj chce zkvalitnit železniční dopravu, pokud bude chtít dopravce v nabídkovém řízení uspět, bude muset vyhovět představám hejtmanství.

„Zatím máme požadavky, aby to byla nová vozidla, velkoprostorová, částečně nízkopodlažní. To je podmínka. Samozřejmě tam máme ještě různé doplňující podmínky, o kterých teď diskutujeme. Například sledování online pomocí GPS pro budoucí krajský dopravní dispečink. Máme tam podmínku například, aby tam byla možnost se ve vozech připojit na internet nebo aby byla možnost občerstvení alespoň studenými nápoji,“ upřesňuje Vejprava.

Připravené nabídkové řízení projedná zastupitelstvo po letních prázdninách. „Předpoklad je, že zastupitelstvo odsouhlasí nabídku v září. Pak bychom vyhlásili nabídkové řízení. Samozřejmě tam jsou lhůty opravdu dlouhé, takže předpoklad, že nový dopravce by mohl nastoupit na trati, je někdy od polovinu roku 2016 nebo respektive od jízdního řádu 2016/17. To znamená v prosinci 2016,“ říká vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.

Nový vlak Českých drah RegioShark | Foto: Lukáš Milota

V souladu s evropskými předpisy umožní Plzeňský kraj dopravcům utkat se i o další regionální tratě. „Do roku 2019 bychom rádi vysoutěžili nebo zpracovali nabídková řízení na zbývající tratě nebo úseky tratí v celém kraji. Těch je zhruba osm, s výjimkou tratě Plzeň – Domažlice, která je v současné době pod smlouvou s Českými drahami, kde České dráhy provozují nová vozidla. Je to projekt z Evropské unie, takže tma musí být udržitelnost,“ dodává Vejprava.

Na této trati budou jezdit České dráhy minimálně do roku 2025.

Lukáš Milota Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme