Dopravní podnik zve na prohlídku tunelu nové části pražského metra
Tunel nové části trasy A pražského metra se znovu otevírá pro návštěvníky. Lidé si dnes mohou projít úsek Veleslavín - Vypich. Den otevřených dveří začíná v devět hodin ráno a trvat bude až do čtvrté hodiny odpolední.
Prohlídková trasa vede z přístupové rampy do stanice Veleslavín na staveniště na Vypichu. Právě v tomto úseku nyní dělníci dokončují poslední práce.
Organizátoři návštěvníkům doporučují pevnou obuv a teplé oblečení. Úsek měří tři kilometry a je prý velmi náročný. Stanici Veleslavín považují odborníci za jeden z největších oříšků dosavadních prací kvůli složitému geologickému podloží.
Poslechněte si reportáž redaktorky ČRo Magdalény Medkové o dni otevřených dveří tunelu nové části trasy A a její výstavbě
„To byla odvaha, protože s tím žádné zkušenosti nebyly a je to víceméně unikát. Poprvé se celá stanice realizuje ve stříkaných izolacích. To je technologie, která zase posunula stavbaře o něco dopředu," říká zástupce ředitele výstavby Jiří Junek.
Stavba nové trati přes Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol je tak zajímavá především z technologického hlediska. Praha na její hloubení využívá speciální rakouskou metodu NRTM.
Práce na prodloužení metra začaly v roce 2010 a neobešly se bez komplikací. Nový úsek by měl zprovozněn až v následujícím roce.
Stavbu zkomplikovalo hned několik faktorů
Špatný odhad geologického podloží vedl nejen k prodloužení časového horizontu, ale také k prodražení celého projektu. S tím souvisela i zakázka na nákup nových technologií, kterou Praha zadala stavební firmě Skanska.
Podle Lukáše Krumla, vedoucího investičního odboru pražského dopravního podniku, se kvůli tomu původní rozpočet 21 miliard korun navýšil o další jednu miliardu.
„Původní cena za technologii, kterou jsme předpokládali, měla být ve výši tří miliard korun. Když se vypsala a vyhlásila tato veřejná zakázka, která rok ležela na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak finální cena nejvýhodnější nabídky byla o miliardu vyšší," vysvětluje Kruml.
Práci zkomplikoval i srpnový propad v ulici Evropská, který sice s ražbami přímo nesouvisel, přesto do něj dopravní podnik musel investovat.
„Tato událost vedla k tomu, že jsme provedli detailní geofyzikální průzkum až na stanici Dejvická a byly zjištěny některé kaverny, kde docházelo k provádění injektáží tak, aby nemohla vzniknout taková událost v průběhu dalších ražeb," dodává Kruml.
V současné chvíli zbývá dokončit jen stavbu stanice Červený Vrch. Zda se projekt dále prodraží, zatím není jasné. Záležet bude na geologickém podlaží a rychlosti razících technologií. Pokud se neobjeví další problémy, celá trasa by měla být zprovozněna na podzim roku 2014.