Dopravní podnik zve na prohlídku tunelu nové části pražského metra

Tunel nové části trasy A pražského metra se znovu otevírá pro návštěvníky. Lidé si dnes mohou projít úsek Veleslavín - Vypich. Den otevřených dveří začíná v devět hodin ráno a trvat bude až do čtvrté hodiny odpolední.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stanice Červený vrch | Foto: Metrostav

Prohlídková trasa vede z přístupové rampy do stanice Veleslavín na staveniště na Vypichu. Právě v tomto úseku nyní dělníci dokončují poslední práce.

Organizátoři návštěvníkům doporučují pevnou obuv a teplé oblečení. Úsek měří tři kilometry a je prý velmi náročný. Stanici Veleslavín považují odborníci za jeden z největších oříšků dosavadních prací kvůli složitému geologickému podloží.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž redaktorky ČRo Magdalény Medkové o dni otevřených dveří tunelu nové části trasy A a její výstavbě

„To byla odvaha, protože s tím žádné zkušenosti nebyly a je to víceméně unikát. Poprvé se celá stanice realizuje ve stříkaných izolacích. To je technologie, která zase posunula stavbaře o něco dopředu," říká zástupce ředitele výstavby Jiří Junek.

Stavba nové trati přes Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol je tak zajímavá především z technologického hlediska. Praha na její hloubení využívá speciální rakouskou metodu NRTM.

Práce na prodloužení metra začaly v roce 2010 a neobešly se bez komplikací. Nový úsek by měl zprovozněn až v následujícím roce.

Stavbu zkomplikovalo hned několik faktorů

Špatný odhad geologického podloží vedl nejen k prodloužení časového horizontu, ale také k prodražení celého projektu. S tím souvisela i zakázka na nákup nových technologií, kterou Praha zadala stavební firmě Skanska.

Podle Lukáše Krumla, vedoucího investičního odboru pražského dopravního podniku, se kvůli tomu původní rozpočet 21 miliard korun navýšil o další jednu miliardu.

„Původní cena za technologii, kterou jsme předpokládali, měla být ve výši tří miliard korun. Když se vypsala a vyhlásila tato veřejná zakázka, která rok ležela na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak finální cena nejvýhodnější nabídky byla o miliardu vyšší," vysvětluje Kruml.

Práci zkomplikoval i srpnový propad v ulici Evropská, který sice s ražbami přímo nesouvisel, přesto do něj dopravní podnik musel investovat.

„Tato událost vedla k tomu, že jsme provedli detailní geofyzikální průzkum až na stanici Dejvická a byly zjištěny některé kaverny, kde docházelo k provádění injektáží tak, aby nemohla vzniknout taková událost v průběhu dalších ražeb," dodává Kruml.

V současné chvíli zbývá dokončit jen stavbu stanice Červený Vrch. Zda se projekt dále prodraží, zatím není jasné. Záležet bude na geologickém podlaží a rychlosti razících technologií. Pokud se neobjeví další problémy, celá trasa by měla být zprovozněna na podzim roku 2014.

Magdaléna Medková, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme