Dopravu v Praze usnadní světelné informační tabule za 190 milionů
Řidiči v Praze by už brzy mohli jezdit pohodlněji a méně pod stresem. Cestování jim má usnadnit téměř šest desítek nových informačních tabulí, které Praha umístila na nejvytíženější dopravní úseky. Projekt za 190 milionů z většiny hradila Evropská unie. Dalších čtyřicet cedulí má na pražských silnicích přibýt po zprovoznění tunelu Blanka.
Pomalé popojíždění v kolonách, manévrování při uhýbání hasičům nebo záchrance, nepřehledná dopravní situace, na jejímž konci může a nemusí být objížďka nebo vážná nehoda. Kdo občas projíždí třeba po pražské magistrále, takové situace poznal na vlastní kůži. Právě v těchto případech mají světelné cedule s informacemi nebo dopravními schématy řidičům pomoct.
„Jde o to informovat řidiče tak, aby věděli, co je čeká. Jestliže mají informaci, tak se tomu mohou pokusit vyhnout. V tom nejhorším případě mohou alespoň informovat své blízké, případně kolegy v práci, že přijedou později, že se něco stalo,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Josef Nosek z ODS hlavní cíl projektu.
O světelné informační tabule, které by měly usnadnit dopravu v Praze, se zajímala redaktorka Evelyna Kulíšková
Osmapadesát cedulí s textovými informacemi i grafickými schématy jsou přitom umístěny v nejrizikovějších dopravních úsecích hlavního města.
„Především na radiálách – to jsou příjezdová místa do Prahy, na okruhu a tam, kde vznikají dopravní zácpy,“ dodal Nosek. Všude tam by se měli řidiči ze světelných cedulí dozvědět potřebné informace o aktuální dopravní situaci v okolí.
„Informace do tabulí přichází z dopravního informačního centra, což je naše ústředna, která sbírá veškeré informace o dopravě. V zásadě poskytujeme informace, které mají nějaký význam pro rozhodování řidiče, jak se má dále pohybovat. Kromě toho o nějakých mimořádných událostech, které se budou na komunikační síti teprve konat – to byl případ maratonu,“ přiblížil Ladislav Pivec, pověřený řízením Technické správy komunikací hlavního města Prahy.
K tomu by během několika týdnů měly přibýt také informace o dojezdových časech nebo obsazenosti příměstských parkovišť. Pražský dopravně informační systém se má navíc propojit se systémem Ředitelství silnic a dálnic. Světelné tabule tak budou řidiče v Praze informovat o dění na okolních dálnicích, a naopak přijíždějící do Prahy se dozví, kterým místům v metropoli bude lepší se raději vyhnout.
K osmapadesáti zavedeným cedulím má po zprovoznění tunelu Blanka přibýt dalších asi čtyřicet. Tyto cedule by měly být navíc napojené na světlenou signalizaci v tunelech a mají také pomoci regulovat dopravu.