Dostavba dálnice D8 může začít, krajský úřad zamítl odvolání ekologů

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří může začít. Krajský stavební úřad v Ústí nad Labem dnes oznámil, že zamítl odvolání ekologů proti poslednímu vydanému stavebnímu povolení na nedokončené části dálnice mezi Bílinkou a Řehlovicemi. Celých 12,7 kilometru přes České středohoří by mohlo být hotovo na konci roku 2014, náklady se odhadují na 12 až 15 miliard korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - tunel Prackovice

Stavba dálnice D8 - tunel Prackovice | Foto: IDMZ

„Krajský úřad zamítá odvolání proti územnímu a stavebnímu rozhodnutí o pokračování stavby dálnice D8. Rozhodnutí jsme vydali dnes a nyní běží 15denní lhůta nabytí právní moci,“ řekla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová.

Podle krajského úřadu byly námitky litoměřických ekologů neoprávněné. „Zpochybňovali posouzení vlivu na životní prostředí a také to, jestli jsou stále ještě platné výjimky na různé chráněné rostliny a živočichy. Také požadovali, aby o odvolání rozhodoval krajský úřad nejlépe někde na Moravě. Protože tady prý všichni úředníci mají zájem na tom, aby dálnice byla povolena, a nebudou rozhodovat objektivně. My jsme to zamítli, protože jsme neshledali, že námitky jsou důvodné,“ vysvětlila vedoucí úřadu Zdeňka Švehlová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty večerních Ozvěn dne byli předseda Dětí země Miroslav Patrik a radní Ústeckého kraje pro dopravu Jiří Šulc

Dálnice je navíc podle krajského úřadu z větší části už rozestavěná. „Dálnice je již v takovém stupni rozestavěnosti, že žádná jiná varianta její trasy nepřichází v úvahu," řekla hejtmanka.

Proti rozhodnutí krajského úřadu není odvolání možné a ekologové ho mohou napadnout jen u soudu, nebude to ale mít odkladný účinek a dostavbu dálnice to podle Vaňhové nemůže zpomalit. „Nyní je již možné začít stavbu na zbývajícím úseku a věřím, že nejpozději do konce roku 2014 bude celá dálnice dokončena,“ řekla.

Krajský úřad už se domluvil s 11 obcemi, které jsou na trase nedokončeného úseku dálnice, aby rozhodnutí vyvěsily na úřední desky. Protože tak nabude do 15 dnů právní moci. Všechna stavební povolení tak budou platit od 5. května. Krajští úředníci ještě dnes objedou dotčené obce a dohlédnou, aby byl dokument na úředních deskách vyvěšen.

Hejtmanka zdůraznila, že dostavba dálnice D8 je v zájmu obyvatel kraje i investorů. Připomněla, že scházející dálnice je jednou z příčin nižšího zájmu o tento regionu ze strany zahraničních investorů, kteří by tak mohli přispět k vytváření nových pracovních míst. Upozornila, že vedle toho již dříve Ústecký kraj odborným měřením prokázal, že občané žijící na objízdných trasách jsou vystaveni zvýšeným zdravotním rizikům včetně rakoviny.

Námitky ke stavebnímu povolení

Stavební povolení na poslední úsek D8, které vydal lovosický stavební úřad už na konci loňského roku, má umožnit, aby se spojily rozestavěné části dálnice přes České středohoří. Na poslední chvíli se proti němu v lednu odvolali jak litoměřičtí ekologové, tak Děti Země.

Jejich připomínky se týkaly především pětikilometrového úseku dálnice, kde Děti Země navrhují další tunel. Podle jejich předsedy Miroslava Patrika spory u konce nejsou.

„V roce 1994 až 1995 se dálnice schvalovala bez účasti veřejnosti, kdy jsme nemohli navrhnout variantu s dlouhým tunelem, protože se to rozhodlo utajeně mezi úředníky ministerstva životního prostředí a ministerstva dopravy. Následná rozhodnutí byla podle nás už rozhodována nezákonně,“ vysvětlil. Námitky Dětí Země ale byly podle Patrika uspokojeny a sdružení stížnost k soudu podávat nebude.

Radní Ústeckého kraje pro dopravu Jiří Šulc připomněl, že Děti Země nejsou jediným sdružením, které mělo proti dostavbě D8 námitky. „Po 18 letech průtahů, odvolání, žalob a schválností samozřejmě počítám s tím, že když ne pan Patrik, tak kdokoli jiný ji (stížnost, pozn.red.) může podat.“

Podle Šulce zbývá dostavět 6 až 7 kilometrů. „Jsou to náročné inženýrské stavby. Terén se skládá v podstatě jenom z mostů a tunelů.“ Případné stižnosti k soudu by už žádný odkladný účinek prý mít neměly.

Nedostavěný úsek D8 přes České středohoří

Dagmar Cestrová, Matěj Skalický, bre, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme