Ďuriš se ujal funkce šéfa pražského DP. Nejprve chce zjistit, kde se dá ušetřit

Do funkce generálního ředitele pražského dopravního podniku dnes nastoupil Jaroslav Ďuriš. Nahradil tak odvolaného Milana Křístka, který se nedokázal s vedením města shodnout na financování zadlužené firmy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jaroslav Ďuriš se stal šéfem pražského dopravního podniku (archivní foto)

Jaroslav Ďuriš se stal šéfem pražského dopravního podniku (archivní foto) | Zdroj: ČTK

Ďuriš zatím nepředstavil konkrétní plán změn. Nevyloučil ale, že se podnik bude snažit vyvést z finanční krize například omezením dopravních spojů nebo zvýšením ceny jízdného. Jde ale spíš o výhled do budoucna.

„Já si myslím, že musíme nejdřív začít u sebe, ve vnitřních strukturách. Zvyšování ceny jízdného je určitě legitimní věc, určitě na to dojde, ale ne teď jako první krok,“ vysvětlil.

Ďuriš si chce pro začátek nechat vypracovat právní analýzu, aby zjistil, kde si může dopravní podnik dovolit škrtat. Už teď ale nový šéf přemýšlí o tom, že omezí některé slevy pro děti a seniory.

„Počet slev v Praze je neúměrný pro další fungování hospodaření společnosti. V tuhle chvíli se odhaduje, že celkem slevy stojí necelé dvě miliardy korun. Já si myslím, že to je ve finále méně. Takže úspora se dá odhadnout ve stovkách milionů korun,“ upozornil.

Jízda načerno se možná prodraží

Změnu ve vedení podniku by mohli pocítit také černí pasažéři. Ďuriš pravděpodobně bude požadovat, aby se takzvaná přirážka k jízdnému zvedla z tisícikoruny na 1500, při placení na místě pak z 800 na tisícovku. Stejně vysokou pokutu dnes platí cestující například v Brně, Ostravě či Olomouci.

Jaroslav Ďuriš připustil, že zruší některé posty, plošné propouštění ale podle svých slov nechystá. Místo toho chce s odbory vyjednat zmrazení platů.

Nový šéf chce také přehodnotit některé smlouvy na dodávky tramvají se Škodou Transportation. Dopravní podnik musí do konce roku 2018 odebrat dohromady 250 tramvají 15T ForCity za 19 miliard korun. Podle pražského primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 by to ale znamenalo, že se město každý rok zadluží o zhruba dvě miliardy korun. Dopravní podnik by se tedy začal topit v dluzích.

Nevýhodné smlouvy

Bývalý ředitel Křístek ale už dříve namítal, že jednostranné vypovězení smlouvy by pro dopravní podnik mělo ještě závažnější důsledky. Podle právní analýzy by prý šlo až o několikamiliardovou sankci a trestněprávní odpovědnost managementu. Ďuriš se teď tedy se Škodou Transportation pravděpodobně bude snažit najít kompromis.

Milan Křístek skončil ve vedení pražského dopravního podniku po necelém roce. Od prosince roku 2011 je už šestým šéfem, který nejvyšší post opustil. Jeho neshody s vedením města se týkaly především financování. Zadlužená firma je totiž i kvůli nevýhodným smlouvám z minulosti ve špatné finanční kondici.

Křístek chtěl prostředky získat tím, že mu Praha buď navýší dotace na provoz podniku, anebo schválí koncepci na zdražení jízdného. S tím ale nesouhlasila pražská politická reprezentace.

Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme