Dvě třetiny hasičských vozů v Praze přesluhují. Hasiči nemají peníze ani na opravy
Doslova s nouzí se musí v posledních letech potýkat pražští hasiči. Kromě toho, že se jim některé stanice rozpadají před očima, teď hrozí, že brzy nebudou mít čím vyjíždět k požárům. Dvě třetiny cisteren a dalšího požárnického vybavení totiž přesluhuje a část techniky dobu životnosti překročí v nejbližších letech. Peníze ale nemají ani na opravy.
Hasičská cisterna se šesti muži vyjede do ulic hlavního města denně hned několikrát. Náročnost zásahů i vysoká četnost nasazení se pak na každém hasičském vozu za čas podepíše.
„Orientační doba životnosti je u cisterny podle roku výroby 8 nebo 10 let. Naše cisterny mají 14 let a více. V podstatě automobilový žebřík má životnost 16 let. Tady bychom byli na hraně. Potřebujeme proto tu techniku obnovit,“ vysvětluje mluvčí pražských hasičů Pavlína Adamcová s tím, že jedna cisterna stojí kolem 6,5 milionu korun.
Volání po potřebném vybavení prý ale zůstávalo, na rozdíl od ostatních krajů, bez odezvy. Z techniky, kterou Generální ředitelství Hasičských záchranných sborů pořídilo z evropských peněz, pražští hasiči nedostali nic.
„Před dvěma lety byly na Pražském hradě vysvěceny cisternové automobilové stříkačky a pak se rozjely do republiky. V Praze nezůstala jediná. Stejně tak to bylo s bobcaty,“ upřesňuje Adamcová.
Podle mluvčí ředitelství Nicole Zaoralové Praha jako bohatý region neměla na techniku z tohoto operačního programu nárok. Čerpat ale bude z jiného fondu:
„Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy v letošním roce obdrží jednu cisternu, jedno osobní auto, jeden nosič a ještě jeden kontejner na vodu. Nicméně v loňském roce jsme poměrně výrazně obnovili vozový park. Tam měli ještě dvě automobilové cisterny, požární automobilový nosič, dvě kontejnerové cisterny a hydraulické vyprošťovací zařízení,“ vyjmenovala Zaoralová. Jenže ani to podle pražských hasičů nestačí.
„Pro zpomalení stárnutí vozového parku by bylo potřeba nahrazovat asi tři cisterny ve stáří 15 let a jednu výškovou techniku a technický automobil ve stáří 16 let ročně,“ vysvětluje mluvčí Pavlína Adamcová s tím, že s takovými částkami fondy určené pro Prahu nepočítají.
Mimo dobu životnosti se tak postupně dostaly celé dvě třetiny vozového parku i další techniky a zbytek se k limitu blíží.
„Výhledově v letech 2013 až 2015 musíme realizovat generální opravy, protože pokud ta auta neopravíme, tak nebudeme mít s čím jezdit,“ dodává Adamcová.