Dvousetmetrový komín elektrárny v Mělníku bourá bagr se speciálními nůžkami
Více než 40 let starý komín do konce dubna zmizí z Elektrárny Mělník II. Energetici 200 metrů vysokou železobetonovou stavbu už od roku 1998 nepoužívají. K zemi komín nepošle nálož dynamitu, ale kousek po kousku ho ukrajuje bagr se speciálními hydraulickými nůžkami. Stroj stojí na plošině přímo na vrcholu komínu a nalámaný materiál hází jeho vnitřkem až na zem.
Železobetonový monolitický komín zahájil provoz spolu se čtyřmi bloky Elektrárny Mělník II v roce 1971. Po odsíření výrobních bloků 9 a 10 byl v roce 1998 definitivně odstaven, protože spaliny z obou ekologizovaných bloků se nově vyvedly kouřovody do sousedního komína.
„V současné době jeho technický stav, zvláště jeho obvodové části, je takový, že by si vyžádal značné náklady na sanaci. A protože víme, že už ho nikdy nebudeme potřebovat, tak jsme přistoupili k tomu, co nás stejně na konci životnosti elektrárny čeká, to znamená k jeho demolici,“ vysvětluje vedoucí odboru péče o zařízení mělnické elektrárny Václav Fialka.
V elektrárně Mělník se bourá starý komín. Demolici přihlížel i reportér Radek Duchoň
Vnitřní šamotovou část už dělníci s pomocí bagru umístěného na plošině vybourali, nyní je na řadě bourání vnější železobetonové vrstvy.
„To se opět dělá strojně na plošině. Na vrchu komína je umístěný bagr, který odštípává části železobetonu a vnitřkem komína je spouští dolů. V dolní části komína je vyražený otvor,“ popisuje Václav Fialka.
Demolovaný komín je podle něj druhý nejvyšší v mělnické elektrárně. „Nejvyšší komín má 270 metrů, je to používaný komín pro Elektrárnu Mělník III.,“ doplnil.
Komín nelze odstřelit, protože všude kolem je plno staveb. Po demolici zbyde ze stavby 160 tun železného šrotu a přes sedm a půl betonu a šamotových cihel.
Ve Skupině ČEZ, která mělnickou elektrárnu provozuje, je to druhý železobetonový komín, který je během posledních pěti let postupně bourán mechanickou cestou a ne odstřelem. V nedávné době zmizel podobný komín Elektrárny Tušimice II. Elektrárna totiž prošla komplexní obnovou a nyní odcházejí spaliny dvěma kouřovody do chladicích věží.
Zvětšit mapu