Ekologický hypermarket v Jaroměři je energeticky soběstačný

V Jaroměři na Královéhradecku ode dneška funguje ekologických hypermarket. Z podstatné části dřevěná stavba má být díky moderním technologiím energeticky soběstačná a podle majitele má inspirovat nakupující k ekologickému chování.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tesco v Jaroměři otevřelo první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě. Střešní a stěnový plášť prodejny je z materiálů na bázi dřeva s použitím konopné izolace. | Foto: Filip Jandourek

Budova obložená dřevem si zachovává proporce hypermarketu, ale pohled na ni je příjemný. Její otevření tradičně přilákalo stovky lidí, kterým se budova líbí.

Hypermarket má být ekologický nejen vzhledem, ale především provozem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jiřího Fremutha z otevření ekologického hypermarketu v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

„Používáme obnovitelné materiály – dřevo a materiály na bázi dřeva. Ale hlavně, když ho provozujeme, spotřebováváme minimum energie a i tu energii vyrábíme z obnovitelných zdrojů,“ říká za české zastoupení obchodního řetězce Miroslav Fryml.

Srdcem ekologického hypermarketu jsou kogenerační jednotky, které spalují čistý řepkový olej a dodávají elektřinu, teplo i chlad. O osvětlení se starají světlíky a úsporná svítidla. Vodu ohřívají sluneční kolektory, k užitkovým účelům se sbírá dešťová voda ze střechy.

Na parkovišti časem přibudou dobíjecí místa pro elektromobily a také recyklační centrum. K třídění chce firma motivovat zákazníky zvýhodněnými nákupy.

„Zákazníci se spíš dívají na cenu a kvalitu zboží a tohle pro ně není zatím tak důležité. Předpokládáme, že podobně jako v Británii se bude stále větší procento zákazníků dívat i na to, jestli zboží bylo vyráběné a dovážené ekologicky, jestli se prodejce chová ekologicky. Snažíme se zákazníky tímhle směrem trošku vychovávat,“ řekl Miroslav Fryml.

Podle jeho slov je objekt v porovnání s jinými hypermarkety o třetinu dražší, ale má nižší provozní náklady. Dodal, že firma si chce na jaroměřském hypermarketu vyzkoušet úsporné technologie a postupně je rozšířit do celé obchodní sítě.

Jiří Fremuth, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme