Experti strávili noc pod dálničním mostem v Ostravě. Měřili, o kolik se prohne

Téměř celou noc strávili odborníci na deformace pod jedním z dálničních mostů v Ostravě. Měřili, o kolik milimetrů se most prohne, když na něj vjedou plně naložená nákladní auta. Na výsledek netrpělivě čeká Ředitelství silnic a dálnic, které na ostravském úseku dálnice reklamuje u stavební firmy Eurovia velké množství závad. Nejvíce právě na mostech. K posouzení jejich stavu si teď pozvalo i experty z Německa.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy | Zdroj: ČTK

Zhruba deset zaměstnanců brněnské divize společnosti Inset, která měření provádí, i řidiči nákladních aut, počítají s tím, že to bude dlouhá noc.

Přípravy na zkoušku dělali technici už od rána, kdy do mostu zavrtávali speciální čidla. Údaje z nich se sbíhají do dodávky zaparkované pod mostem, kde se ukládají do grafů a tabulek v počítači.

„Veškerá aparatura se sem vejde a po vyklizení je z toho kancelář, kde jsme schopní měřit a provádíme ty zkoušky za nejhoršího lijáku, vedra nebo i v zimě za mrazů. Takže jakési zázemí pro dlouhé noci pod mostem,“ říká vedoucí zkoušky Luděk Záleský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Ivy Havlíčkové z noční zátěžové zkoušky dálničního mostu

Ve výsledcích budou hrát roli milimetry, které ale budou mít velký význam. V sporu mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a firmou Eurovia, která dálnici stavěla, jde o velké peníze.

Nezávislí experti z Německa, kteří stav dálnice teď zkoumají, v Ostravě pobudou dva dny.
Profesor Stephen Marx z hannoverské univerzity vysvětluje, že zatím je vše ve fázi prověřování. A že jde o velmi citlivé údaje.

Na samotné zátěžové zkoušce se zdrželi jen krátce. Více než samotný průběh je zajímají výsledky.

Eurovia: O zkoušce jsme nevěděli

Spor mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a stavební firmou Eurovia se táhne od loňského podzimu, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Údajně zjistilo, že Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a většina vad vznikla mimo jiné použitím nekvalitního podkladového materiálu.

Eurovia tvrzení státní společnosti odmítá, podle ní většinu údajných škod způsobilo ředitelství špatnou nebo nedostatečnou údržbou. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala na ŘSD v dubnu žalobu.

Přizvaní němečtí experti mají určit, jestli je stav mostů po pětiletém provozu obvyklý, a pokud ne, jestli to mohly způsobit vady v jejich konstrukci. Výsledky budou k dispozici v následujících týdnech.

Eurovia si stěžuje, že o testech nevěděla a nemohla tam přizvat své odborníky. Tvrdí proto, že ŘSD postupuje jednostranně.

Problematický úsek dálnice D47/D1 u Ostravy | Foto: ČTK

Alžběta Havlová, mta, Iva Havlíčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme