Hašek: O peníze na dopravu jsme připraveni se soudit

Kraje požadují ze státního rozpočtu více peněz na opravy a údržbu silnic. Ministr financí chce regionům snížit od příštího roku dotace ve výši 600 milionů korun a kraje to považují za nepřijatelné.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koridor z Prahy na Olomouc je bez vlaků

Koridor z Prahy na Olomouc je bez vlaků | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Podle předsedy Asociace krajů a hejtmana Michala Haška je regionální výstavba silnic klíčová, protože láká další potenciální investory a zaměstnává místní obyvatele:

„Nezahájí se žádné významné dopravní stavby, nebudou realizované žádné významné stavby, které byly v regionech dlouhodobě připravovány. Potřebujeme v regionech kvalitní dopravní infrastruktury. Jedině tak jsme schopni do krajů dostat nové investory, posílit zaměstnanost,“ míní Hašek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Michal Hašek a Pavel Dobeš v rozhovoru pro Ozvěny dne

Škrty v dotacích znamenají podle Haška především zkrácení až 25% železničních spojů, zrušení předfinancování evropských projektů v regionech, rozhození grafikonů a jízdních řádů vlaků i busů jako důsledek úspor na rychlících, žádné peníze na opravy krajských silnic po zimě.

Memorandum z roku 2009

V roce 2009 se vláda a hejtmani dohodli na stabilní podpoře regionální železnice. Tomu předcházely škrty, kde se krátila regionální železnice asi o 12%, následně byl stav zestabilizován a sepsán v podobě memoranda.

To je smlouva podepsaná mezi státem a kraji a ta platí deset let. Její změna je možná, ale v dohodě.

„Kdežto tady se pan Kalousek s nikým nedohodl a rovnou oznámil, že škrtá 600 milionů. Podle nás to není možné. Ohrozí to regionální železniční dopravu, ohrozí to České dráhy jako národního dopravce, ohrozí to Evropské fondy, za které mají být pořízeny nové soupravy. Suma sumárum: my jsme prostě připraveni se o tyto peníze s vládou soudit,“ dodává Michal Hašek.

Ministerstvo dopravy souhlasí

I ministr dopravy Pavel Dobeš uznává, že škrty v navrhované podobě by opravdu měly katastrofické důsledky.

„Všechny stavby, které by byly financovány jen z národních zdrojů by musely být posunuty nebo na několik dalších let zastaveny,“ říká Pavel Dobeš

Ministr je také připraven vyjednávat na úrovni ministra financí a vlády tak, aby se zmíněný limit navýšil. Schůzka ministrů by se měla uskutečnit dnes.

Milan Kopp, Jaroslav Beránek, Květa Moravcová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme