Havárii proudového letounu L-29 u Žatce nepřežili pilot i mladá pasažérka

Na jihozápadním okraji Žatce odpoledne havaroval cvičný proudový letoun typu L-29 Delfín. Pilot zahynul na místě, pasažérku s těžkými zraněními vrtulník transportoval do nemocnice, kde později také zemřela.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trosky letounu L-29, který havaroval u Žatce na Lounsku

Trosky letounu L-29, který havaroval u Žatce na Lounsku | Zdroj: ČTK

Bývalý armádní letoun s registrací OK-ATS patřil místní společnosti Aviation Technologies and Services, která ho využívala pro předváděcí a cvičné lety.

Na místě nehody zasahovalo pět jednotek hasičů. Podle velitele zásahu Daniela Slunéčka byli na palubě stroje pilot a jedna žena.

Dvaapadesátiletý pilot zemřel na místě, těžce zraněnou třicetiletou pasažérku vrtulník přepravil na popáleninové centrum pražské vinohradské nemocnice. Lékařům se ji ale zachránit nepodařilo.

Jeden ze svědků tragédie Stanislav Zucha reportérovi Českého rozhlasu řekl, že tragédii zřejmě zapříčinila chyba pilota při akrobacii.

Přehrát

00:00 / 00:00

Z místa nehody se přihlásil do zpráv Radiožurnálu reportér Jan Beneš

„Pilot tady předváděl svoje akrobatické kousky, dělal jeden looping za druhým a s každým loopingem šel níž a níž, až šel strašně rychle dolů. To už by jasné, že to nezvedne, a vzal to břichem do pole,“ popsal svědek nehodu.

Stroj dopadl asi 200 metrů od letiště Macerka, které má pouze travnatý povrch a slouží k civilním účelům. Následoval výbuch a prudký požár. Celou tragédii sledovali z letiště příbuzní a známí obou členů posádky.

Letoun sice byl vybavený vystřelovacími sedačkami, kvůli legislativě je ale měl zřejmě deaktivované. Přesné příčiny havárie na místě stále zjišťují inspektoři z Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod.

Bývalý armádní letoun pocházel ze 60. let

L-29 Delfín pochází z počátku 60. let a dlouhé roky bylo standardním cvičným typem u většiny armád Varšavské smlouvy, občas se používal i jako lehký bitevník. Za jednou z jeho předností se považovala i schopnost vzletu z nezpevněných ploch.

Havarovaný letoun byl podle ČTK vyroben v roce 1969 a v české armádě sloužil tři desetiletí. V roce 2006 ho získala žatecká firma, která s ním od té doby vozila zájemce o adrenalinové zážitky, létal ale i na leteckých přehlídkách. V roce 2010 na přehlídce v Hradci Králové svezl i kardinála Dominika Duku.

Zatím naposledy zemřel v Česku pilot proudového letadla v únoru 2003, kdy se ve vojenském prostoru Jince na Příbramsku zřítil vojenský bitevník L-159 Alca. Havárii tehdy způsobil svou chybou zkušený letec, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce a zahynul.

Jan Beneš, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme