Hejtmani jsou pro mýto na vybraných silnicích II. a III. tříd
Silnice v krajích jsou po letošní dlouhé a náročné zimě silně poškozené, navíc je ničí kamionová doprava. Už delší dobu se proto diskutuje o případném zavedení mýtného na silnicích nižších tříd. Kraje, které spravují silnice druhých a třetích tříd, by peníze mohly využít na opravy, údržbu i stavbu nových úseků. Na vyhrazených úsecích by platila za provoz nákladní auta.
Zavedení mýtného na krajských silnicích se dnes dotkli hejtmani na jednání s ministrem dopravy Gustavem Slamečkou. Podle něj bude zavedení mýtného technicky připraveno nejdříve za dva až tři roky. Má zamezit hlavně objíždění dálnic.
O zavedení mýtného na silnicích nižších tříd mluvil na Rádiu Česko Radko Martínek, místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Pardubického kraje.
Předseda asociace krajů Michal Hašek ovšem pro přijetí plánu ministerstva dopravy vidí čtyři základní podmínky:
„Zaprvé ten systém musí přinést úlevu obcím a městům na krajské silniční síti, aby nebyly přetíženy těžkými nákladními automobily. Opatření by mělo kladně ovlivnit životní prostředí, například větším využitím železniční dopravy.“
„Určitě nepůjde o plošný systém a do zavedení mýta nepůjdeme v případě, kdy by měly být výnosy menší než náklady na jeho zavedení. Případné výnosy by kraje investovaly do obnovy a údržby krajských silnic.“
„Na 260 kilometrech našich silnic druhé třídy již v této chvíli objíždějí řidiči stávající tranzitní dálniční trasu,“ říká Radko Martínek, místopředseda Asociace krajů ČR a hejtman Pardubického kraje a dodává:
„Jestliže vláda přijde s návrhem na zpoplatnění silnic I. třídy, nutně musí dojít i ke zpoplatnění minimálně silnic II. třídy. Jinak dojde k jejich úplné devastaci.“
Podle Martínka by v případě zavedení mýta na silnicích nižších tříd nebyl zcela určitě využíván systém mýtných bran, ale pravděpodobně satelitní systém.